دیدبان: صبورالله سیاه سنگ

 

Updated : 10 - Jan- 2010

 

              

 



                                                     بازوی بريده
                                                       بخش اول


بار اول كه طياره ي حامل رحيم و خانواده اش بر ميدان سرزمين بيگانه نشست، گمان نمي برد كه دنيا از بيخ تغيير كرده و حادثه اي خلاف توقع در حال وقوع است.
 
هنوز گرماي مطبوع آب و هواي وطن بر گوشت و پوستش باقي بود و تصور مي كرد كه كما كان پشتش به كوه است و آن جذبه و تكيه گاه استوار كه چون دامان مادر،  آرام بخش و نوازشگر...............
                                                                    داكتر محمد اكرم عثمان

 

 

 

 

                          از پیکرۀ سفال تا "سنگ صبور"

رمان "سنگ صبور" برندۀ معتبر ترین جایزه ادبی فرانسه، گنکور
از آوان نوجوانی به خواندن کتاب علاقه داشتم. کتابهایی
که توسط مرده گان نوشته شده بودند.می پندارم این امر نه تنها برای من که برای هزاران تن دگرازهمسالان وهمروزگاران من شگفتی آور بوده است. با این احساس شگفتی پسانها دریافتم که بازی ...................
                                                         آصف بره کی
 

 


 

      
                                                امید در"بیوفـــــا"یی
                                 "سنگر سهیل" سیمای امیدبخش موسیقی مدرن



سالهای اخیر آزادیهای بیسابقۀ اجتماعی درافغانستان روند رشد برخی جهات فرهنگی را تشدید بخشیده است. این پروسه همزمان با تظاهر پدیده های گستردۀ فرهنگ
"وارداتی" بازتاب منفی هم داشته که دراین نبشته قصد بحث برآن ندارم. آنچه دراین نبشته مد نظر است، پیشرفت موسیقی مدرن پشتو است. هر چند جریان آن کوچک وبطی است، ولی میتواند.....................
                                                                                    نوشته از: آب
 

 

 

 

 

 

                               آوازی از فــــــرازا 

پیشـینه
نقـش_آفـرینی و پرداختن به جلـوه هـای نمـایش برای مـردم، مـانند هـنرهـای دیگـر، در افغانسـتان ریشـه ننوشـته
و گذشـته فـرامـوش شـده دارد. هـنرورزیهـایی از این دسـت برمـیگـردند به راه اندازی برنامـه هـای شـادیانه درباری و گاه شـادمـان یا سـرگـرم نگهـداشـتن تمـاشـاچیان برون از دربار.  آیا نمـیتوان .........
                                                                       صبورالله سـیاه سـنگ

 

 




                                        گفت و شنودی با سید مخدوم رهین
                                            تمرین تان را بالای من کنید


آقای سید مخدوم رهین را در دفتر کار قبلی شان (سفارت افغانستان در دهلی جدید) ملاقات کردم. او مرا با پیشانی گشاده پذیرفت. در خصوص کارهای فراوانی که بار نخست
در زمان وزارت چهار ساله اش در وزارت اطلاعات و فرهنگ انجام داده بود، پرسش های زیادی در ذهنم خطور میکرد و نمیدانستم از کجا آغاز کنم. او خود درب سخن را گشود و از حال و احوال ..............
                                                                  تهیه کننده: فریبا آتش صادق 

                       

 



                              سـخــنِ بـی حــا صــل

مـنکـه هــرروزه و هـــر هـفـتــه و هــر مـاه و ســال
پــاره کـــــــردم ورق و رنـگ زدم در غــــربـــال
کـاغــذ انــداخـتــه بــر هـــر بـصــر ونــالــه بگــوش

چـشــم نــا دیـــده و گــوشـهــا نـشـنـیــد قـیــل و قــال
زاغ بــر بـلـبــل و لاشــخــور بــه لاش افـتـــادنـــد
کـیـسـت دانـــد سـخــن و کـیـست بــدانـستـنــد حـــال
شـــرف از بـی شــرفـی تــاج فـگـنـــده بـــه زمـیــن


                                                                                      ودود فضلی

 

 

 

 



حاضر جوابی یک فن خاص ادبی
قسمت ۱۴

 

پژوهشگران متفقاً حضرت امیر خسرو بلخی( دهلوی) را ایجاد گر ترانه میدانند که آرزوداشت ترانه خوانی را جانشین « تروبت » خوانی بسازد و درین رباعی معروفش الفاظ ترانه را تذکر داده است:
آ نروز که روح پاک آ دم به بدن
گفتند درآ، نمیشد ازترس به تن


                                                                        پوهنمل محمود نظری

 

 


 

 

 

                               با عـطـــــــر بهــــــــار
 
با عطر بهار باز می گردی یار
سبزینه سوار، باز میگردی یار
حالا که هزار برف ممتد بارید
بر سنگ مزار باز میگردی یار
 دوستی یک مجموعۀ از اشعار فایقه جواد مهاجر را از جرمنی برایم فرستاد. این
........

                                              نعمت الله ترکانی
                                          

 

 

 

 



 
                              سیما و قیام حسین در اشعار شعرا
 
قیام حسین ابن علی علیه السلام که ماندگار ترین قیام در صدر تاریخ است ؛ با مرور زمان تابناکتر میشود و مردم به حقیت آن معترف میگردند و نا باوران را به باورمندی
میکشاند و چنان در اذهان جها نیان صف آرایی میکند که دیگر منکران این قیام را نمیتوان سراغ کرد.
از زمان آدم ابو بشر تا اولاد آن در قرن 21 ؛ ملیونها نفر قر با نی حوادث گو نا گونی
.................

                                                                                   نذ یر ظفر
 


                      

 

 



                              تغییر ِ نفس

از دست ِ رشوه خوران صد بار توبه توبه
از کار ِ فتنه کاران بسیار توبه توبه
بیچاره مردم ِ ما ، در فقر خوار و زار اند
بنشسته مامور ِ ما بیکار توبه توبه
بر کرسی ِ اداره نا لایق از غرورش
با قهر کرده آنجا ، دربار توبه توبه
کم بین حکومتی را بی نوکری ِ مردم


                                                         سید همایون شاه  عالمی

 

 




                            غریو آهن


دشت را، رنگ بنفش گل خار
چه فریبنده پیام آور فردا کرده
خانه را،
سبزه و برگ و گل رنگین پلاستیک هر سو
در فروغ نگه ی کاذب برق
بوسه گاه دل رؤیا کرده
باغ را، دام نشانده ست صیاد


                                                          سعادت پنجشیری

 

 

 

 


                               تاریخ ادبیات فارســــی
                                  عصر دولتشاهی

 
تازه گی ها کتابی در بارهء تاریخ ادبیات فارسی و به همین عنوان، "تاریخ ادبیات فارسی"، به نشر رسیده است که از
هر نگاه ارزشمند است. این کتاب به وسیلهء دو دانشمند تاجکستانی، آقایون پروفیسور رسول هادی زاده و علی محمد خراسانی اما به اهتمام و درخواست دانشمند فرهیختهء کشور ما جناب داکتر شمس الحق آریانفر نوشته شده است. کتاب را بنگاه نشراتی...............
                                                                                   صبور رحیل

              

 

 

 

                         

                                
 

 

 

           

                                          لکه ونه مـسـتقیم په خپل مکان ...
                                                    (بخـش نهــم)


عبدالـر حمان و حـافـظ شــیراز
روان عبدالـرحمان روان غــزلسـراسـت. گـرچه نامبرده قصیده هـا و مخمسهـایـی نیز آفـریده اسـت، هنرش
فـرازای خـود را در چهـره چکامـه مینماید. آوازه و نام آوری او نیز ریشـه در غــزلهـایش دارد. آنچه بیشـتر به سـود این پارسـای ترانه سـرا میگـردد، رسـایـی افـاده در پوره بافی غــزل اسـت. به بیان...............
                                                                         صبورالله ســـیاه سـنگ
 

   




                              یک ِپِر به آتش

رودابه!
شب رسید
یک پر زبال روشن سیمرغ وام ده
بر آتش دلم.
رودابه !
شهر خالی ز آواز عاشقی است
گیسوی پرترانه ی خود را


                                                          حمیرا نکهت
 





                               یاغی

برلبانم غنچه لبخند پژمرده است نغمه ام دلگير رو افسرده است
نه سرودي نه سروري نه هم اوازي نه شوري
زندگي گويي ز دنيا رخت بر بسته است
يا كه خاك مرده روي شهر پاشيده است
اين چه اييني چه قانوني چه تدبيري است
من از اين ارامش سنگين و صامت عاصي ام ديگر


                                                                    هوشنگ شفا                                                                    با  دکلمهً از فریبا آتش صادق
 

 

 

 

 

 

                               شفیقه یارقین « دیباج »: شاعرۀ ذواللسانین

شفیقه یارقین بسال 1955 در گذر تکانه خانۀ  شهر سرپل (مشهور به قاضیخانه) دریک خا نواده فضل وکمال زاده شد. پدرش میرزا محمد قاسم قاضی زاده برق، فرزند
شخصیت شناخته شدۀ و قت، فقیه، ادیب، شاعر و خوشنویس قاضی میرزا محمد اسماعیل، قاضی شهر سرپل بود. برق به صفت یکی از تحول طلبان دور خودوعضوفعال اپوزیسیون...............
                                                   دکتور عبدالحکیم شرعی جوزجانی
 

 

 


 

                       سینمای افغانستان ، حرکت کنُد اما امیدوار

برگزاری جشنواره فیلم افغانستان از سوی کلوپ قلم افغان ها در ماه دسامبر فرصت مناسبی را برای نمایش
برخی فیلمها از سینمای افغانستان و  حضور تعدادی از فیلمسازان افغان در سویدن فراهم ساخت.در شرایطی که دولت افغانستان طی 8 سال گذشته برنامه ای روشنی برای رشد فرهنگی ..........
                       عبدالحسین دانش ـ فیلمساز افغان

 

 


 

                   پرچم پنهانی منزلت انسانی

یک دستمال جیبی غیر متراکم میماند: سخنرانیی نوبل هیرتا میولر در ستاکهلم
شگفت آورانه قرار بر آن شد تا سه روز پیش از مراسم
به تمام معنا رسمیی اهدای جایزۀ ادبی نوبل، برنده گان جایزه طی سخنرانی از شامخ نویسنده بار دیگر نگاه ژرف به راههای رفتۀ شان بیندازند. برنده گان سالهای پیشین به این نتیجه رسیدند .......
                                 برگردان از آلمانی به فارسی دری: نیلاب موج سلام

 

 


 


                                شَبستان کابل

مـن عاشـق ترانهٴ یارا ن کابلـم
دیوانـهٴ نـوای جوا نا ن کابلـم
محوطلوع ماه وغروب ستاره گان
شام وسـحر به یاد شبسـتا ن کابلـم
شبهای شهرمن همه زیباود لکشست
پروانه سا ن اسیـر چراغا ن کابلـم
دریا ودشت ودرهٴ ﺁن ماٴمن مَنست


                                                           همایون  مجید

 

 



                               تیغ نرم
 
از کلید کعبه
تیغی سا خته اند برّنده
زبان می برّند و گردن  
مصلح اند و خیّر!؟
درودی بی سر
نثار لباده پوشان فصل باد ! که
پوشیده اند   ،  تعفّن مقبوض خویش را


                                                                               محمد زرگرپور

 





                          
   خون لاله ، روح بید

بس خیره ماند چشم دراین راه بی رسید
پژمرده گشت دسته گلی روز بازدید
زندانیانی خسته ی دیوانه خانه را
چشمان من ز شور سفر می دهد نوید
نخلم گرفته آتش و دستم به دست باد
داغم چو خون لاله و سردم چو روح بید
بی بال و پر پّرند کجا چوچگان ؟ کجا ؟


                                                        منصور سایل شبآهنگ
 

 

 

 


 


                              دوای درد


ای وای ما و غصّۀ نا منتهای ما
اندیشه های ما و شب ناله زای ما
گفتن نه حاجتست ز دل پیش اهل دل
گوید حدیث حالت دل اشکهای ما
مشکل نموده کار خلایق جنون (او)
آخر کجاست عاقل مشکل گشای ما
خلقی دوای درد دل از ما گرفت، لیک


                                                                پیکارپامیر


 

 



                              شب پاییز

یک شبی از شبهای فصل پاییز بود و من
در خیالم درسیاهی ماه وپروین بود و من
چون صدای نالهء قلبم بلند گردیده بود
نالهء از عاشقی در سینهء جان بود و من
نازنینی که درآنشب شوروغوغا سرنمود
تا بسوزاند سر و جانم هویدا بود و من
گفتمش ای ماه سیمن بر چرا افسرده ای

 
                                                                     قیوم بشیر

                            

 

 


       

                               د حسن ننداره

د خو ښی په رڼــا وم ستا د ښکلا په نند ا ره
چه ړندی سترګی می شوخلاص ستا دمخ په نظاره
مظنو ن مینی د ستــا می چیچی لکه زهرجن ما ر

یم په خو ښی او هڅه چــــه د ووینمه د و با ره
چه وګرځی می په فکر له خوښی بیخوده کیږمه
په بی مو جب خبره څلــــه رانه کیږ ی کنا ره
حقیقت او ګیلی په کــــــــو لو مرو رتیا د په څه


                                                                        ظاهر حکمی

                   

 

 

 

 

استفاده از مطالب و عکسهای ( فـردا) با ذکر نشانی مأخذ مانعی ندارد

 

This website is optimised with IE6+ and a screen resolution of 1024 X 768 or higher