23 - January - 2005

 

 

 

 

خراباتيان سوگوار کابل

 

صنف دهم دارالمعلمين اساسی کابل بودم، نمی دانم روزی چه بحثی پيش آمد که غلام فاروق يکی از صنفی هايم از من پرسيد، ميدانی مردم فهميده کابل بيشتر به کدام يک از آواز خوانان راديو علاقه دارند؟

بيدرنگ گفتم به خيال...

او تقريباً با صدای بلندی خنديد وگفت:...

پرتو نادری

 

 

سونامی نازنين خوش آمدی!

 

ساعت هشت بامداد بيست و ششم دسمبر 2004 بود و گويی تاريخ از بيهوشی دوشينه بيدار نميشد که زلزلاب (سونامی) نيرومند اقيانوس هند نخست پيکر و سپس بسترش را لرزاند و در يک چشم برهم زدن پرتابش کرد به آشوبکدۀ آبی مرجانها، ماهيها و نهنگها.

صبورالله سياه سنگ

 

 

غالب در افغانستان

 

ميرزا غالب در سال ١٧٩٧ ميلادى تولد و در سال ١٨٦٩ ميلادى جهان را وداع ميكند.اگر اين ٧٣ سال زندگى غالب را در نطر بگيريم و در طول همين مدت اوضاع سياسى، اقتصادى و اجتماعى افغانستان را ارزيابى كنيم، در خواهيم يافت كه اين مدت، ايام بس  دشوار برای مردم افغانستان بوده ...

بشير ســخاورز

 

يادی از دريدا

 

چندی پيش جهان، يکی از برجسته ترين قيافه های انديشه و فلسفه را از دست داد. « دريدا» را. ژاک دريدا اين نطريه پرداز انديشمند، يکی از شاخصترين و معتبر تر قيافه های فلسفه امروز را.

ژاک دريدا به سال 1930، آنگاهی که سرزمين الجزاير  زير پاشنه های استعمار گران فرانسوی قرار داشت،...

نعمت حسينی

 

خنديدن ممنوع

 

آخرين شکل تاريخی هر نظام پوسيده مرحله خنده آور «کمدی» آن است و اين همانست که «چارلی چاپلين» در «ديکتاتور بزرگ» و «سلطانی در نيويارک»، «برشت» در «صعود اجتناب ناپذير» و «سامول بکت» در «پايان بازی» و... آنرا به تصوير کشيده اند.

احمد شاه عبادی

 

 

 پيرامون نقش غالب به عنوان شاعر فارسی
و شــــام غزل

 

بتاریخ یازدهم جنوری ٢٠٠٥ به ابتکار انجمن فرهنگ و هنر افغانستان درلندن و با همکاری مركزِ گسترشِ زبانِ فارسى در لندن محفلی با شکوهی پیرامون معرفی آثار و زندگی میرزا اسدا لله خان غالب شاعر برجستهء فارسی زبان هند با اشتراک عده ای زيادِ فرهنگیان...

گزارش

 

 


 

 

 

افغانستان و محمدالدين زاخيل بر صليت رنج های مسيح

 

 

 

 

 

 

 

بارقه های بينش
آئينهء تمام نمای روزگار ما

 

در اين اواخر از خرمن دانش و تجارب فرزانه مردی از تبار دلسوختگان و آزادگان، تحفهء گران ارجی بنام «بارقه های بينش» به دستم رسيد که سخت شادکننده و بيدارکننده بود.

از باب توضيح، به دنبال اين عنوان آمده است: "گذری در روزگاران گذشته، برگ هايی از...

داکتر محمد اکرم عثمان

 

حماسهء قيام ها
 يا دو قرن مبارزه به خاطر آزادی

 

«حماسهء قيامها يا دو قرن مبارزه به خاطر آزادی» کتاب تازه ای از کاندايدای اکاديمسين جناب اعظم سيستانيست که در آخرين روز های 2004 ميلادی در گوتمبرگ سويدن بزيور چاپ مزين شده است.

دوستداران کتاب، بخصوص متخصصان تاريخ افغانستان واقفند که جناب سيستانی ...

«فـــردا»

 

انتشارات کاوه ناشر بهترين کتابها
با مديريت حامد يوسف نظری

 

«انتشارات کاوه» به مديريت دانشمند گرانمايه آقای حامد يوسف نظری يکی از نادر موسساتيست که از بدو تأسيس، مصدر خدمات ماندگاری در گستره های اشاعهء فرهنگ شده است.

با توجه به کميت چشمگير و کيفيت بالاین عناوين آثاری که به همت انتشارات کاوه...

«فــــردا»

 

عياران و کاکه های خراسان در گسترهء تاريخ

 

در پويهء تکامل فکری و رفتاری مردم ما، عياری يا کاکه گی از منزلت و مقام خاصی برخوردار است. ارزشها و معيار های مورد قبول عيار ها در جريان آزمون های دشوار حيات، و آمد و شد رويداد های باب و ناباب و ميمون و ناميمونِ زندگی بالا آمده و در مواردی، جزء وجدان چهره های...

«فـــردا»

 

يک به دنيا صد به آخرت

 

مثل معمول دسته به جيب کرد و يک مشت پول سياه را که در جيبش بود بيرون کشيد،.به دقت با دو کلک دست راستش چند سکه زرد آ نرا جدا کرد. خوده خم کرد و سکه ها را به روی تکه چرکين و رنگ و رو رفته ای که به روی زمين پهن بود اندا خت، چند تای ديگر هم قبل ازو همين کار را کرده بودند.

واحــد نظری

 

بحثی در باره مثنوی مولانا از ديدگاه روانشناسی
(قسمت دوم)

 

در قسمت اول كليد هاي آگاهي نسبت به اين واقعيت كه همهء رنج‌ها حاصل انديشه استتند و آگاهي نسبت به بيگانگي و تحميلي بودن آن انديشه‌ها و همچنان آگاهي نسبت به خيالي و توهّمي بودن انديشه ها، و نتيجتاً همهء رنج‌هاي حاصل از آن. اين كليد ها را محمد جعفر مصفا در...

سميع رفيع

 

مسئلهء افغانها در ايران

 

در طول سده ها مسئلهء يهود در اروپا محور كشمكش های زياد بوده است، شكل حاد آن در فاصلهء جنگ جهانی با ايجاد كوره های آدم كشی و اردوگاه های كار اجباری و زندانهای نازی ها تبلور يافت. مدتی است به اين فكرم كه چه تفاوتی بين مسئلهء يهود و مسئلهء افغانها در ايران وجود دارد؟

غ. جاهـــد

 

يک لحظه درنگ، هرگز!

 

از مقدمه چینی و مقدمه پردازی در باره  موضوع زیر بحث،  که معمولاً اکثریت نمی گذرند، می گذریم. اما موضوع زیر بحث ما نیاز به یک عقب گرد فشرده و پس نگری مختصر دارد که میباید بخاطر ارایه پرداخته های مقایسوی، به نگارش بیاید.

با استناد به برگ های تاریخ کشور...

ضيا افضلی

 

 

 

 

 

 

 

 استفاده از مطالب و عکسهای « فـردا» با ذکر نشانی مأخذ مانعی ندارد

 

IE 5.0+ Browser Recommended, 1024 x 768 Resolution