از همين قلم:

 سرود عشق
(قطعه ای ادبی)

چند تا  شعر

مرگ خورشيد

 

 

 


پــــروين پــــژواک

پروين پژواک در زمستان سال 1345 در شهر باستانی کابل به دنيا آمده است.

پس از فراغت از ليسهء عالی مـــلالی تحصيلات خويش را در رشتهء طب اطفال انستيوت ابوعلی سينا بلخی به پايان رسانيده است.

پروين پژواک ازدواج نموده است و با همسر هنرمندش آقای هـــژبر شـــينواری و فرزندانشان در ايالت انتاريوی کانادا زيست میکند.

اشعار زيبا و داستان های کوتاه پروين پژواک زينت بخش صفحات بسياری از نشريه های افغانی چاپ خارج بوده است. مجلهء فــــردا، تقريباً از آغاز نشرات اش، از همقلمی اين بانوی فرهيخته بهره مند بوده است.

آثار چاپ شده:

( دريا در شبنم ) مجموعه شـــعر ـ 1379 ـ پشاور

( نگينه و ستاره ) مجموعه داستان ـ 1380 ـ کانادا
معرفی اين اثر را در پايان بخوانيد.

( مرگ خورشيد ) مجموعه شــعر ـ 1381 ـ کانادا

آثار تحت چاپ:

( ســـلام مرجان ) رمان

( پرنده باش ) مجموعه شعر برای اطفال به دری و انگليسی

اپريل ـ 2003


 

نگينــــه و ســــــتاره

يک مجموعهء زيبای داستانهای کوتاه

 

پروين پژواک به دنبال چاپ مجموعه ء شعر هايش ـ اشک و شبنم ـ اين بار «نگينه و ستاره » را به دوستداران آثارش ارمغان کرده است که از ارج و منزلت بالايی برخودار است.

مجموعه ء حاضر شامل دوازده داستان کوتاه است که هر يک در مايه های متفاوت نوشته شده اند اما مشخصهء عام اين قصه ها التفات خاص داستان پرداز به مسايل اجتماعی و درد و داغ استخوانسوزی است که دراين بيست و سه سال نصيب مردم ما شده است.

پروين پژواک در بيشتر آثارش انسانی ملتزم و جانبدار است و در کنار افتاده ترين و بينوا ترين لايه های جامعه سنگر گرفته است.

گفتنی است که او در اتخاذ چنين موضعی هرگز نخواسته که به اکراه يا اجبار يا تصنع در سيمای يک شخصيت مردمگرا ظاهر شود. آنچه از قلم او در اين باب تراويده است همه از شفافيت و صداقت خاصی برخودار اند و اين نکته را به وضاحت ثابت ميکنند که نگاه موشگاف او از سطح به عمق مسايل خليده و تلازمی راستين وصادقانه بين قلم و قدم و خرد و عاطفه اش برقرار است. او اثار ديگر شامل رمان، داستان کوتاه ، شعر و پژوهش ادبی در دست نشر دارد که اميدواريم هر چه زودتر به زيور طبع آراسته گردند.

در رديف شاعر زنان کشور ما، پروين پژواک از اعتبار و موقع شايسته ای برخوردار است اما قصه نويسی بعد ديگر ظرفيت هنری اوست که از پرجنبه بودن استعدادش خبر ميدهد. ما برای اين بانوی فرهيخته و صاحبدل پيروزيهای بيشتری آرزومنديم و چشم انتظار آثارتازه ترش هستيم.             

منتشره شمارهء 22  مجلهء فـــردا


 

صفحهء گذشته