Updated : 18 - Aug- 2009

 

              

 


                   

                           « کلک را در زخم »
 

از خلال مصاحبۀ مختصر ـ  پرسشهای تیغ دار روزنامۀ « ویلت کامپکت » و پاسخهای درون دار ژآفیرنایدو و گروه هنری « زیون ِ مَانهایمس » (1)، در مییابیم که هنرآفرینان متعهد اروپا با پیشکش هنر، مسوولیت بیدار کردن خلق به خواب رفته را به عهده میگیرند و به کمک موسیقی سیاسی آهنگهای زیبا و پر معنا میسرایند. ژافیر نایدو پیشتر نیز در آهنگهای یگانه اش انگشت................
                                                                      برگردان:  نیلاب موج سلام

 

 

      

 

 

 
                          گــزارشــــی از:
                                                   شب شعر و غزل بانوان افغانستان

 
شب شعر و غزل را با قرائت آیات چند از قران عظیم الشان با صدای انجنیر داود آعاز نمودیم. پس از آن، چند
سطری را که در گرامیداشت از آن شب نوشته بودم خدمت حاضرین چنین بخوانش گرفتم:
چــراغ حــادثه روشـــن نمی شـــود بی تو
چــراغ خــانه مــا نیز بی تو خامـوش است
...................

                                                                 تهیه کننده: فــریبا آتش صادق
 

 

 

 



                               گل پژمرده


هستی من یک گل پژمرده بود
چشمهای من کویر مرده بود
آمدی ای یوسف زیبای من
شهسوار شهر رویا های من
کوبه های نبض سر گردان من
بر تو می خواند :<< تویی جانان من>>
...................

                                                                      صنم عنبربن

 

 

 

 

 

 

 


                                 برقع

اینکه میبینی زدورش، یک هیولا نیست،
ناتمام بی چشم وگوش وگردن ولب، هیکل تندیس پویا
نیست، این زفرناسانِ بی فرهنگِ نافرهیخته، ازهم ریخته ژون بودا نیست.
هرچه هست یک زیحیات است، اما نه ازجنس غول آسا نبات است؛ این نه جادوئی چُغُندَر، نه افسونی جواری ونه آن یک ترب مسحوراست،........

                                                                دوکتور محمد رضاء بهمنش

 

 

 

 

 

 

 

 

                        حاضر جوابی یک فن خاص ادبی
                                
   قسمت یازدهم


نقل كرده اند كه «علامه حلى‏» در حال طفوليت در خدمت دايى خود «محقق‏» درس مى خواند و گاهى فرار مى كرد،
محقق او را تعقيب‏مى‏كرد تا او را بگيرد، چون به نزديك او مى رسيد، علامه آيه‏سجده را مى خواند و محقق كه به سجده مى رفت، او فرار مى‏كرد.
به شخصى كه روزه نمى‏گرفت ، گفته شد كه چرا روزه نمى‏گيرى...........

                                                                    پوهنمل محمود نظری

 

 

 

 




                                          موسیقی روسی

اجازه بدهید که با شما اندک درباره موسیقی قصه کنم ، چون محور اصلی این بحث موسیقی است. ترجیح میدهم اين قصه ها را از موسيقي روسي شروع كنم و در قدم
نخست برداشت های خود را از موسیقی همسایه بزرگ شمالی ما ،هر چند كه دیگر نه آن چنان بزرگ است ونه آن چنان همسايه، با شما در ميان بگذارم. علاقمند ي من به موسيقي روسي ناشي ..............
                                                                         دکتر -هوشنگ زکریا
 

 

 

 

 

 

 



 یه خدایه !زما ژوند تول په دردو ترلی دی
قسمت می له ازله په غمو ترلی دی
غریب اولس زما نن په سرو وینو کی لمبیژی
وطن می نن د غرب په کار نامو ترلی دی
افسوس افسوس ارمان چی پشتانه دیر ساده گان دی
واسکت د انتحار یی په سینو ترلی دی
...................
                                                                     غلام نبی رنجبر

                     

 

 



 
                   
               مادرکلان

زنگ تلفون نیمه شب به صدا آمد. کالی ام گرفت که بلند شوم و جواب دهم.
تلفون باز زنگ زد. حس کردم تلفون راه دور است. تنم را
از زیر لحاف کشیدم بیرون. چراغ خواب کنار بسترم را روشن کردم و گوشی را برداشتم.
- بلی؟ آنسوی خط مادرم بود. شتابزده گفت:
- مادرکلانت عمرش را به .............

                                                                                ضیا افضلی
 


 

 

                              جانا

سروسودات بامانیست نظربازی چراجانا
دلم هرگزهواخات نیست چرایی درجفاجانا
به آزارم چراکوشی به تومیلی ندارم من
بروتنهارهایم کن مده آزار مرا جانا
نمیپرسی زحال من که رنجورم منی مسکین
نمیکوشی به درمانم تویی درد را دواجانا
.................

                                                                          راهب سَجانی

 

 

 


              

 

 

 


                      

           

 

 

 

 

 

                                                                               

                 

 

    

                                                                                            

                                
 

                                         لکه ونه مـسـتقیم په خپل مکان ...
                                                   (بخش پنجـــم)

عـبدالـرحـمـان در نگـاه "دوسـت"  
نخسـتین و یگـانه پژوهشـگـری که توانسـت غبار آوازه هـا، افسـانه هـا، گـزافه هـا و ناراسـتیهـا را از رخ عـبدالـرحـمـان بسـترد و چهـره راسـتینی از او بکـشـد،
دوسـت محـمـد کامـل (1915-1981) اسـت. نامبرده در بهـار 1958، کتاب چاپ نشـده اش با سـرنامـه "رحـمـن بابا" را به سـرودپرداز و نویسـنده نامـور هـمـروزگـار امـیر حـمزه شـــینواری (1907-1994 ) داده بود.
                                                                          صبورالله سـیاه سـنگ

        

 

   

 

 

                                            باران طـلایــی
                                 اهــداء به دکتور ســــــــیاه سـنگ


 
به باور برخی از ناقدان ادبی ناباکوف آدم جالبی بوده است. اول این که سالیان خیلی پسین زنده گی به شهرت
جهانی رسید. دوم این که درآغاز دوران نویسنده گی چیزهای گونه گونی می نوشت. دراین هرچیز نویسی ناباکوف یک اصل وجود داشت وآن این که نوشته های خیلی جدی در پیرامون رویداد های مهم سیاسی واجتماعی جهان ..............
                                                                              آصف بره کی
 

 

 

 


                           

                              در  زنـدان
 

اینجا که تنها نشسته ام
و صدای خوشآیندی نمی شنوم
 با آنهم اینجا آنقدرخالی نیست
 زیرا بازیگر تیاتر بزرگی هستم
 جایی که خود خداوند گرداننده است
 بسا فلم هم تماشا می کنم
........
                                                    شـــاعر:   Záborský Ladislav
                                                        برگـــردان: آصف بره کی

 



 



 

درنگـی در "کـنار مـاهـتابــــی"

 

"کـنار مـاهـتابی" تازه ترین گـزینه صــد غـزل و چـهـارده دوبیتی هـادی مـیران، ســـرودپرداز و نویســنده آواره افغـانسـتان در ســویدن اسـت. کـتاب در پشـتی چـهـارم پس از زندگـینامــه فـشـــرده، با این گـفـته پایان مـییابد: "مـن و شعـر از هـم فـاصله داریم."

 اگـر در مـیان غـزلپردازان امـروز افغـانسـتان چـهـار تن کـوچکـترین فـاصله با شعـر .............
 
                                                                    صبورالله ســـیاه ســنگ
 

 

 

 

 

 

                       استاد یوسف پناه در راه درازدامن خرابات ومناجات

اخیرا خبر یافتم که شاعر شوریده سر، شخصیت شناختهء اجتماعی، ناقد بی ترس وعارف صاحب حال یوسف پناه کتابی ممتع وارزشمند دردست نشر دادند که باید پیشاپیش آنرا تجلیل وتبجیل نشست.نام این اثر « خرابات و مناجات» است نام مبارکی که با نیات و منویات بلندجناب پناه همخوانی دارد. تا جایی که صاحب این .............
                                                                                 داکتر اکرم عثمان

 

 

 

 

 


                             آغوش سحر

ای صمیمی ترین آغوش سحر
که به احساس همه وسعت دل
جام نوشابه ی تو
نوش کنم
در سبوی تن این خواهش جان
با هوای تو، همه
..................

                                                                    سعادت پنجشیری

 

 







                 
              چند هایکوی بهاری

بر زمین
عطر شگوفه
باران بهاری
***
در هم پیچیده
عطر شگوفه ها
.............

                                                        آذریون متین

 

 

 

 




                                  ســاقـــــی بـــــد

ســاقــی مـرا گـذاشــت بـه پـای دیگـر نــشــســت
ازما بـریـد پـــیـش رقــیــبــم بـه ســرنــشــســت
مایـم که گـرم کـرده ی بـازار او بـود یـم

حـالا رقـــیـــب دوســــت شــد ومـــاعــــد وشـدیـم
آن لـطـف هـای بــیــش که بـا دوســتـا ن داشـت
لافِ صفا و مـهـر چـو بـر آســمـان داشـت
............................

                                                                               ودود فضلی
 

 

 

 



                              شـهپـر سیمـرغ

ای اوج شـرف قــله پـامیــر گـواه باش
روئین تن من بسته به زنجیر گواه باش

ا
ی غــــــرش "آمـوت" زنـد ضجـه فــریــاد
بـر چـــرخ فـلک نـالـه شـبگـیـر گـواه بــاش
گرداده " بهارت" خبر از شعله" زردشت"
"اسـپـنــد" بپـا قــلعـه شـمشـیـر گـواه باش
...................

                                                                  دولت محمد جوشن

 


                          


                      

 

استفاده از مطالب و عکسهای ( فـردا) با ذکر نشانی مأخذ مانعی ندارد

 

This website is optimised with IE6+ and a screen resolution of 1024 X 768 or higher