Updated : 02 - May- 2008

 

              

 


                                   به كاظم كاظمي
                                   ...وگريةصدقرن درگلودارم


شب است و مجمرة ماهتاب روشن نيست
حضور آيينه تا صبحگاه با من نيست
ز لحظه لحظة شب اضطراب مي رويد
ز باغ سبز ستاره شهاب می روید
تمام هستي من از نبود لبريز است
فضاي خانه ام از حجم دود لبريز است

...........

                                                                                پرتونادری

 

 

      
                             دطبیعت کالیزه

دپسرلی نوی باده راچلیږه چی عنبرنشته
چی په لاس کی غیرله شرره ساغر نشته
پام کوۍ چی دا شیبی ورنکړۍ له لاسه
ځکه پوهیږم ،صبا صدف کی گوهر نشته
راواړه وې جامونه د میو په گلزار کی
ځکه دا د گلونو ولولی تر بل سحر نشته

.......

                                                                            ب.مومن
 

 

 

 


                            مادر، مرا ببخش !...

مادر، مرا ببخش!
میخواستم به باغ تو، نخل امید من:
سبز و بلند و شنگ و شگوفا شود، نشد !
هر شاخه،
هر ستاخ –
پُر برگ و بار و خرم و زیبا شود، نشد !
..............

                                                                 بارق شفیعی

 

 

 

 

 

                              میهن

شعر و سرود من هر تا ر و پود من

 بود و نبو د من در را ه میهن ا ست
ن
ا م و نشا نه ا م مثقا ل و دا نه ا م           

 ا ینک ترا نه ام در را ه میهن ا ست
ا
صل وجود من مهد سجو د من                 

 آ خر رکو د من  در راه میهن ا ست
.........

                                                                           ظفری

 

 

 

 

 

                                              
                                                    نقش پاها


کوچه را تا ا نتها رفتم. اما آن کوچه، کوچهء نبود که من ميخواستم. بناء برگشتم ودوباره به چار راه رسيدم. تازه ميخواستم تصميم بگيرم که به کدام يکي از سرک هاي چارراه به راه بيفتم که ناگاه به نقش پاهايي متوجه شدم.

ق
دمها امتداد يافته بودند به سوي کوچه يي که من تازه از آن برگشته بودم. بار ديگر چند قدمي بسوي آن کوچه گذاشتم،  .........

                                                                                    بصير يقين

 

 

 

 

 

                                                      به نام خدا
                                                 مرگ سالي چند بار


عشق مثل گياه عشقه از قامت روح انسان قد مي کشد ودر نفس هايش ريشه مي دواند و آنگاه روي زبانش شکوفه مي زند... قدير را پس از سال ها ديده ام. او هنوز هم بوي دلباختگي مي دهد، بوي عشق. او را ديده ام که به نقطه اي دور خيره شده است. انگار توده اي برف مي شود
وبربلندترين قله مي نشيند ودر حرارت خاطراتش ذره ذره

...........

                                                                                         مهسا طايع

 

 

 

 

 

 

                            برکهٴ شبنم

شاید که سرنوشت ٬
شاید که روزگار ٬
نمیخواست ما به هم
یکجا شویم ودیربمانم کنار هم .

٭ ٭ ٭
شاید که سرنوشت !
..........

                                                                 همایون  مجید


                      

 

 

 

 

 

                             زندگی

زندگی هِن هِن افتاده اسب کهر است
زندگی پلک گشودن به صدای سحر است
زندگی لِخ لِخ سرگشته شب بیدار است
زندگی هُرم و تفِ داغ تن بیمار است
زندگی پای کشیدن به میان راه است
زندگی گوش سپردن به زبان چاه است

.........

                                                                              حمید رضا

 

 

 

 


                  
  چـــــرخ دورا ن
                                برغزل صـائـب

درمــیــان چـشــم مــن تـصــویـــرجــانــان اســت وبـــس
نـغــمــه ی تـــار دلـــم آهــنــگ خـــوبــــان اســت وبــس
مــی نــزیــبــد جُــغــــد را درشــاخـــه ی ســـرو چــمــن
زیـنـت صـبـح گـلـسـتـان مـرغ خـوشـخــوان اســت وبـس

ت
ــیــربُـغــض بــدسـگــالان ســیــنــه ی عــاجـــزدریـــــد
در دمــن صــیــاد را صــیــدغــــزالان اســت وبـــــــــس

............

                                                                          عبدالودود فضلی

 

 

 

 


                            ما در

ما در ! طلوع روشن صبح سعا د تی
گل خوشه های خرمن لطفی ، عنا يتی
ما در ! چو وا ژه ها ی نما زی به شهر عشق
مفهوم آ يه ها ی خدا يی ، طرا وتی
ما در ! تو شا ه بيت لطيفی در ا ين غزل
با غ صفا و مهر و سخا يی ، مروّ تی

............

                                                                                                                                            محمد زرگرپور
           

 

 

 

 

 

                            نيستم من


خلـــق پنـــــــدارد كــــه مــن فــرزانه ام
يـــــار پنـــــــدارد كــــه مــن ديـــوانه ام
در حــــــريم راز خـــــــوبان گفتــــه اند
مـــن بنـــزد خلــق و خويــــش دردانه ام
عاشــــقى را بهــــر من گفتـند: ”عَجَب!“
چــــون به پـاى عشق خويــش زولانه ام

...........

                                                                  سيد حسيب مصلح

 

                                                                               

                 

 

    

 

                    از بانو؛
                   تا جلوهء رنگدانه های طبیعت، در سرودستان هجران!


اگر ادبیات همه چیز نباشد، ارزش هیچ چیز را ندارد. این است مقصود من از تعهد. اگر ادبیات به برایت یا به ترانه تبدیل شود پژمرده می شود، ....مگر نه اینکه ادبیات هر عصر، خود همان عصر است که به تملک ادبیاتش در آمده
است. (سارتر) هر چند با ذبیر هجران قاسمزاده و سروده هایش، از چهار سال بدینسو آشنا شده ام، اما

...........

                                                                     احمد معروف محشور کبیری

   

 

 

 

 

 


                                 
           یازده


هنوز یک ماه دیگر مانده تا یازده سال تمام بشود. بعداو بر می گردد. آن وقت من چه کار کنم؟ به او چه بگویم؟ خودش همه چیز را می داند. اما دوباره می رودوبرای ما حسرتی می گذارد که .......

ا
ز خیلی چیز ها می ترسم. اگربیاید ما را می شناسد؟ بعداز یازده سال مرا که ببیند می شناسد؟ هر اتفاق جدیدی که در نبودنش رخ داده به او می گویم .اما خودش باید همه را بداند. نمی دانم مردم دیگربرای این روز چه ....

.........
                                                                                       
منیر عزیزی
                                                                                                           

 

 

 

                                     ابوالثور دفتر شعر محمد شاه فرهود
                          حماسه ای در دفاع از آزادی های فراگیر وبی دروغ


ما هنوز در شناخت درد وطن خود، در مرحله نازل وسافل حسی قرار داریم و چنین شناختی بطور قطع بیرونی وسطحی می باشدو در این سی سال اخیر که مصادف با غلیان غلیظ ترین احساسات .......ما بود هزارن سرافراشته
زیرتیغ جماعتی خون آشام وکژاندیش رفت تا مگر زمینه ورود مردم ما به عصر جدید فراهم گرددـ همان عصری که ........
                                                               فردا

 

                          

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 


 

 

 

 

                                
 

 

 

به مناسبت اولین سالگشت شهادت اجمل نقشبندی

 

           

 

                       فراق هجران

باز آمـد سـال نو لـیک چشمان گریــــان دارم
تجلیل از شهــــــید بی ســرو ســــامــان دارم
هـــردم شهـــید اســــیر ظالمان شدسـال پار
بــا شــــکنجه و تهدیـــد شهـــید جوان دارم

بـــا چهره مـظلـومـانه بــه صفحه شــــد ظاهر
نـا امــــید ازهمه کــس دولت اســــــــلام دارم

........

                                      غلام احمد نقشبندی

 

 

 

 

 

 

 

 


                            هزل در ادبیات ما

فرهنگ شادمانی، بخشی از فرهنگ زندگی است.
مولوي در ديوان شمس مي‌فرمايد :
گرچه من خود ز عدم دلخوش و خندان زادم
عشق آموخت مرا، شكل دگر خنديدن
به صدف مانم، خندم چو مـــرا درشكننــــــد
كارِ خامان بود از فتح و ظفر خنديدن

.
........

                                                                   پوهنمل محمودنظری

 

 

 

 

 

                                                زیر آسمان کبود
                                                     لاله سیاه

بود نبود زیر آسمان کبود دختری بود به نام لالهء سیاه. هیچکس نمی دانست لاله سیاه از کجا آمده است. می گفتند در شبی روشن از نور مهتاب او را در میان حلقه ای از لاله های سیاه یافته اند. همه حیرت می کردند: حلقه ای از لاله های سیاه؟ لاله سیاه را کی دیده؟

ولی فرمانروای سرزمین لاله ها قسم می خورد: باور کن

...............

                                                                               پروین پژواک

 

 

 

 

 


                             ( یقین )

طرز پند ا ر کسا ن ا ز کرد ه پید ا می شود
د ل بخند د د ر ضمیر ، ا ز لب هو ید ا می شو د
با و رم آ مد که حتمـا ً پشت زحمت را حت ا ست
شعله دا یم ا ز قفا ی د و د با لا می شو د
ثا بتم شد زند گی یک رو نما ی ظا هریست
رخ بـبـیند د ید ه ، د ل د ر سینه شید ا می شود

..............
                                                                  ( ا ظهر ظفری )




 

 

 

                           بهــــــــــــــــار

بهارست ولی شگفتن
در خاکی که بوی قدم های پدر را میدهد
فورانیست با گوشت های سوخته
در حضور یک انزجار غریب
که قربانی میخرد از باغچه شاخه های شکسته
و هرگز ختم نگردید در خاتمه

.........

                                       لینا روزبه حیدری

 

 

 

 

 


                             بهاریه


برخیز بیا جانا کان رفته نگار آمد
آنکو که رمید از ما امروز کنار آمد
اقبال بلند ما امرو ز هویدا شد
کان شاهد هرجایی با شیوهء بار آمد
ساقی قدحی برکن وانگه به حریفان ده
بشتاب چو میدانی هنگام خمار آمد

.........

                                                            اثیم رحیمی

 

 


                          

 

 

 

 

                            صدای پای بهار

از میان غنچه های نو شکفته سحر
از لای برگ های باران خورده و تر
می آید صدای پای
به گمان که میشود نزدیک
دوشیزه ی شوق زده ی برهنه پای

...........

                                             آرام

 

 

 

 

 

 

                            رهایی...

کو کمند جعد مشکینی که زنجیرم کند
حلقهء عشقی که دربند وزمینگیرم کند
درد بیدردی مرا پیچیده در سکر وسکوت
کو غم داغی که مالامال تکبیرم کند
من رهایی را فقط در «خود خرابی» دیده ام
دست معماری نمیخواهم که تعمیرم کند

...........

                                                            سید نورالحق صبا

 

 

 

                          

 

 

 

                             قصه کرد


تا هر سو روی بردم انگار قصه کرد
از لحظه های ساده و دشوار قصه کرد
آن ساغر شقایق و پیمانه ی گلاب
از جوش باده در خم کهسار قصه کرد
بسیار دیده هر چه درآئینه ای جنون
دیوانه ای به شیوه ی هوشیار قصه کرد

.............

                                                               سعادت پنجشیری

 

 

 

 



                                شـاخ شـتـروکلـهءفـیـل


 دیــدم شـتـری کــه بــرسـرش شـاخ کـشـیـد
یک کـلـه ی فـیـل بـه کـاسـه طـبـاخ کـشـیـد
حـیــران زشــــاخ اشـتــــــروکـلـــهٔ فـیـــل
گــــردیــدم ومـــرهـیــچ نــدانــسـتــه دلـیـل

ک
ـس شــاخ شـتــرنــدیـــد وآنــرانـشــنــیـــد
خـنـدیــدهـرآنکــه ایـنچـنـیـن حـرف شـنـیـد

.............

                                                                   عبدالودود فضلی

 

 


                 

                 

    

                       اصولِ واقعگرايی (رياليزم) و زيبايی شناسی بلينسکی


در ميان مجموعهء خانوادهء هنرها، ادبيات سرورِ هنرها محسوب ميشود به خاطر اين که امکانهايی را که ادبيات برای ظرافتهای احساس بشر، زنده گی بشری، وقايع تاريخی، وقايع حياتی دورانهای معين و غيره دارد،
تقريباً هيچ کدام از رشته های ديگر ندارد، نقاشی نسبتاً زبانِ زيباتری دارد و با آن هم قابل مقايسه نيست. زبانِ

.............
                                                   احمدشاه عبادی

 

 


                                   

 

 

 

       ( آوای باران ) گزینه شعرهای دلپذیر شاعر فرهیخته روزگارما

(آوای باران ) گزینه ای از شعرهای شاعر جوان کشور ما محمدزرگرپور است. محمد زرگرپور نامی آشنا در گستره ادبیات معاصر ماست. در قیاس با سن وسالش او در ردیف استعدادهای درخشان به شمار میرود که خیلی زود با اقبال و تحسین مردم مقابل شد. او قریب چهل و چند سال پیش ( شعبان 1341 هجری شمسی) در شهر مردپرور هرات بدنیا آمده واز آغاز جوانی شروع به
.
........
                                                                                            فردا

 

 

 

 

 

                             مولانا جلال الدین بلخی


عاشق راه جلال الدین شدم
از هوا و آب وآتش طین شدم
این گلم از آفتابش گرد شد
رفت بلخ وقونیه تا زرد شد
مثنوی آورد و جدم برزبان
شاعری کردیم چندی امتحان
...........

.                                                           سید همایون عالمی
 

 

 

 

 

 

                                      خاکستر صدا
        
 سروده هایی ابدار، از سالار جوان سخن ، سالارعزیزپور

اخیرا از دوست فرهیخته و فرزانهء «فردا» جناب سالارعزیزپور بازتحفه گران قمیتی داشتیم که سخت دلنشین و شادکننده بود.
نام این تحفه «خاکستر صدا » می باشد، نامیکه از بارعاطفی و معنایی فراوانی برخوردار می باشد و تمام شعر های مندرج در مجموعه ء حاضر را دربر میگیرد.

...........
                                                          فــــــردا

 

 



 

 

 

 

 

استفاده از مطالب و عکسهای ( فـردا) با ذکر نشانی مأخذ مانعی ندارد

 

This website is optimised with IE6+ and a screen resolution of 1024 X 768 or higher