© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

شبی با عبدالباری جهانی

 

روز شنبه فرا رسید، روزیکه مدتها منتظرش بودیم. روزی که برای بزرگداشت از مقام ادبیی شاعر پر آوازه وشیرین سخن کشور، عبدالباری جهانی در نظر گرفته شده بود. روزیکه بازهم قرار بود جمعی از شعرا، نویسندگان، هنرمندان و فرهنگیان کشور از گوشه گوشه جهان گرد هم جمع شوند و یک شاعر با درد وطن را به تجلیل و تبجیل بنشینند. روزیکه سخن از ادبیات پشتو خواهد بود و شعر زیبا ودنیای باری جهانی.

آری این شنبه فرارسید یعنی

26 جون 2010 مصادف با 5 سرطان 1389  

 

هوا کمی گرفته بود و احتمال بارش  باران میرفت. بادی سردی می وزید. نگران بودیم که مبادا آنقدر هوا خراب شود که آمدن دوستان  استکهلم، مالمو و شهرهای گرد نواح را با مشکل مواجه سازد. اما از طرفی شعف حضور تعدادی از مهمانانی که یک روز قبل، وارد استکهلم شده بودند مانند جناب عبدالباری جهانی با خانمشان از واشنگتن، داکتر صبور الله سیاهسنگ از کانادا، آقای اعظم سیستانی از گوتنبرگ سویدن، آقای شریف سعیدی از اپسالای سویدن، و آقای حنیف بکتاش از لندن، عبدالعلی رسول زاده با همسرشان از مالموی سویدن، جناب آقای امین باوری و همسرش به نمایندگی از انجمن افغانها در بلجیم، زبور گلزاد از آلمان، آنقدر زیاد بود که یقین داشتیم وقتی این فرهنگیان، شعرا، نویسندگان وهنرمندان ما از راه های دور زحمت سفر را پذیرفته تا در این محفل فرهنگی حضور بهم رسانند،  پس فرهنگ دوستان ما در سویدن این فرصت طلایی را به هیچ قیمتی از دست نمی دهند.

 

هنوز ساعت 3 نشده بود . اعضای کلوب مشغول تنظیم وترتیب سالون بودند. آمد آمد مهمانان درست سر ساعت 3 آغاز شد. وتعدادی از دوستانی که از راه های دور بسوی استکهلم در حرکت بودند، پیهم زنگ می زدند و مسیر راه را می پرسیدند. لذا ما مجبور شدیم برنامه را علی الرغم حضور تعدادی زیادی از مهمانان حاضر ، ساعت 4 آغاز نماییم.

 

نخست مجری برنامه، پشت تریبون قرار گرفت  و با خوانش چند بیت از یک شعر زیبا، برنامهء بزرگداشت را آغاز نمود. او ضمن عرض خوش آمد گویی به مهمانان حاضر ، اهداف کلوب را در حصهء برگزاریی این بزرگداشت ، برشمرد. اوهمانطوریکه گاهی به زبان ملی پشتو و گاه به زبان ملی دری سخن می گفت، بخشی از اساسنامه کلوب قلم را تشریح نموده، بر برجسته ساختن ارزش های بالای ادبی ، علمی و ملی کشور تاکید نمود.

 

قرار بود که اولین سخنران، دکتور محمد اکرم عثمان سرپرست کلوب قلم افغانها در سویدن باشند، ولی بدلیل تکالیف صحیی جدی که عاید حالشان شده بود، از شرکت در این بزرگداشت، بازماندند و متن سخنان شان را نادر عمر یکی از اعضای کلوب قلم، در آغاز برنامه بخوانش گرفت.

 

برای خواندن متن پیام دکتور عثمان اینجا کلیک کنید

 

سپس از کاندید اکادمیسین محمد اعظم سیستانی دعوت بعمل آمد تا بر روی استیژ تشریف آورده و به سخنرانی بپردازند.

جناب آقای سیستانی ضمن قدردانی از برگزارکننده گان این بزرگداشت، و سودمند شمردن این گونه برنامه ها و بخصوص تجلیل و تبجیل از مقام ادبی ، علمی و فرهنگی شخصیت های شاذ کشور در زمان حیاتشان، به شرح فضایل شاعر بزرگوار ، آقای باری جهانی پرداخت:

 

باری جهانی،گرچه دور از وطن است، ولی وطن خود را ومردم خود را ودرد ومصایبی که از سه  دهه بدینسو بروطنش وارد آمده وپیکر وحدت  ملی آنرابسیار ضعیف ساخته است، هیچگاهی فراموش نکرده ونمیکند. او چه با قلم ونوشتار وچه با زبان وگفتار وچه با شعر  وآواز هنرمندان، درد وطن  را میسراید و به گوش فرزندان  وطن میرساند تا از خواب غفلت بیدار شوند وبخود آیند وفریب دسایس وتوطئه های دشمنان وطن را نخورند و وحدت ویگانگی خود را حفظ کنند.

برای خواندن متن سخنرانی محمد اعظم سیستانی اینجا کلیک کنید

 

آقای سیستانی که در پایان صحبت شان  به سرودهء زیبای آقای جهانی اشاره نمودند، شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته تا بحدی که وقتی از روی ستیژ پایین آمدند ، آقای جهانی را در آغوش گرفته و دستهایشان را بوسیدند که این حرکت با کف زدن های بسیار زیاد حضار مورد تحسین قرار گرفت. 

 

پس از آقای سیستانی، از شاعر وادیب و پژوهشگر مطرح کشور، جناب داکتر صبور الله سیاهسنگ دعوت شد تا به سخنرانی بپردازند.

آقای صبور سیاهسنگ، مثل همیشه بصورت بسیار عمیق و پژوهشگرانه به جایگاه وپایگاه بلند ادبی ی باری جهانی پرداخته، و ویژه گی های خاص و منحصر بفرد ایشان را  برجسته نمود. او با خوش سلیقه گی تمام، تعدادی از سرود های بسیار زیبای جهانی را به دری برگردانده و بخوانش گرفت که بیحد مورد استقبال حضار قرار گرفت:

برای خواندن متن سخنرانی داکتر صبور سیاهسنگ اینجا کلیک کنید

بخش پایانی صحبت های آقای سیاهسنگ به نقد بخشی از سرود های آقای جهانی اختصاص یافت که علی الرغم موافقت خود جناب باری جهانی تا طرح آن قسمتی از مطلب، تا حدودی خارج از عرف بود و جایش در برنامه بزرگداشت نبود، اما عکس العمل خود آقای باری جهانی در قبال آن بسیار عالمانه و زیبا بود و  تا حدی که در وقت صحبت خود، از تحقیق جامعی آقای سیاهسنگ بر آثار خود، بسیار سپاسگزاری نمود.

 

آقای داکتر حنیف بکتاش سومین سخنرانی بود که پشت تریبون قرار گرفت و به زبان پشتو به سخن گفتن پرداخت. آقای بکتاش به ویژه گی های شخصیت، و همچنان کارنامه های بالای ادبیی بار ی جهانی پرداخت:

برای خواندن متن سخنرانی آقای بکتاش اینجا کلیک کنید

وقتی نوبت به شریف سعیدی رسید، بحثی پیرامون ترجمه و اصول و قواعد آن طرح گردید و نتیجتا به کار بالا و ستودنیی باری جهانی در این زمینه اشاره شد که در این اواخر تعدادی زیادی از رباعیات جاودانهء خیام را بصورت منظوم وبه بسیار زیبایی وتوانایی بالای ادبی برگردانده اند.

آقای سعیدی در ضمن به چند رباعی مشکوکی که منسوب به خیام می باشد، اشاره  نمود که در بخش فارسی مجموعه راه یافته است.

 

پس از شریف سعیدی از یار وهمصنفی دوران های نوجوانی و جوانیی باری جهانی، جناب استاد عبدالعلی رسول زاده دعوت شد تا در مورد آن دوران از زندگی باری جهانی سخن بگوید.

در پایان این بخش تعدادی از نمایندگان و مسئولین انجمن های داخل وخارج سویدن، حاجی آمین باوری نماینده انجمن افغانها در بلجیم، دگروال عالمی  نماینده انجمن افغانها در استکهلم، سلیم عابد سرپرست انجمن کلتوری در استکهلم....... نمایندهء انجمن ( د حوانانو پاحون ) و رحمت الله رحمانی مسئول کانون فرهنگی هنری جوانان افغان در استکهلم، ضمن عرض خوش آمد گویی به عبدالباری جهانی، و اظهار سپاس بخاطر برگزاریی این گرامیداشت توسط کلوب قلم، پیام های خود را بخوانش گرفتند.

 

پس از خوانش پیام ها، به مدت 30 دقیقه تفریح اعلام گردید و در جریان تفریح از مهمانان با چای و قهوه پذیرایی گردید. در هر گوشهء سالون تعدادی کثیری از مهمانان دور هم جمع بودند و گفت و شنود پیرامون آن شب و شاعر مهمان، دور می زد. و تعدادی نیز بدور عبدالباری جهانی جمع بودند و عکس گرفتن ها بدون وقفه ادامه داشت.

 

بخش دوم برنامه با رباب نوازی زبور گلزاد و طبله نوازی قدرت تلاش آغاز گردید. این دوهنرمند چندید پارچهء سنتی را به به بسیار زیبایی اجرا نمودند که با استقبال بسیار زیاد حضار مواجه گردید.

 

برای دیدن کلیپ یکی از پارچه های نواخته شده در برنامه اینجا کلیک کنید

 

دیگر زمان حضور مهمان اصلی برنامه، آنیکه این محفل به افتخارش سامان یافته ، و آنهمه فرهنگ دوست بخاطرش در آنجا حضور بهم رسانده ، یعنی عبدالباری جهانی، بر روی استیژ فرا رسیده بود. همه دلها و دیده ها انتظارش را می کشیدند. اما قبل از اینکه جناب باری جهانی بر روی استیژ بیایند، زندگینامهء ایشان که بصورت تصویری و صوتی تنظیم شده بود پخش گردید.  و زمانیکه مجری از باری جهانی دعوت نمود، همه حظار بپا خاستند و  تا زمانیکه آقای جهانی پشت تریبون قرار گرفتند، کف زدن ها و شور و هلهله های  حضار ادامه پیدا کرد.

 

آقای جهانی نخست ضمن سپاسگزاری از حضور مردم و مسئولین کلوب قلم، بخاطر برگزاریی این مراسم، و همچنان نویسندگان و شعرای که در برنامه حضور بهم رسانده  و مطالب خود را پیرامون آثار ادبیی شان بخوانش گرفتند و بخصوص جناب سیاهسنگ ، به بخشی از نقد های مطرح شده پاسخ دادند.

 

برای دیدن کلیپ شعر خوانی باری جهانی اینجا کلیک کنید

 

ایشان در ادامه به قرائت اشعار زیبای ودلنشین خود پرداختند که هر شعر با کف زدن های و تقدیر حضار همراه می شد.

در پایان شعر خوانی های  آقای جهانی، نوبت به رباعیات خیام رسید و در این بخش داکتر همایون مروت، بر روی استیژ رفته و به اتفاق آقای جهانی به دکلمهء رباعیات به دری و پشتو پرداختند که بسیار زیبا و بیاد ماندنی بود، در پایان شعر خوانی آقای جهانی، دوباره حضار به پا خیستند و با کف زدن های ممتد، ایشان را تا زمانیکه دوباره سر جای خود قرار گرفتند، بدرقه نمودند.

 

پس از باری جهانی، آقای شریف سعیدی ، خانم جلیله سلیمی، آقای حنیف بکتاش و آقای حفیظ پردیس بر روی استیژ آمده و هر کدام چند سروده زیبای خود را به پشتو یا دری ،بخوانش گرفتند، که هر کدام با کف زدن های حضار استقبال گردیدند.  قرار بود که برنامه راس ساعت 9 به پایان برسد، اما شور و استقبال مردم باعث شد که برنامه تا ساعت 10.30 طول بکشد. اما علی الرغم طولانی شدن برنامه، بازهم تعدادی از شعرای حاضر در برنامه که قرار بود سروده های خود را به افتخار آقای جهانی قرائت نمایند مانند نجیب زاخیلوال، ولایت خان زدران، از خوانش سرود های خود بازماندند.

 

در این قسمت برنامه ظاهر افشار یکی از اعضای فعال کلوب قلم بر روی استیژ آمده و دسته گل و تحفهء درویشی را که تهیه شده  بود به آقای باری جهانی تقدیم نمود و مجری برنامه، مراسم بزرگداشت از باری جهانی را با این سخنان به پایان برد:

هیچ دل ما نمی خواهد که این بزم انس را به پایان ببریم، چی در این غربتسرا، فراهم شدن فرصت های اینچنینی اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار و نادر است، اما چار و ناچار بر هر چیزی پایانی هست، وما نیز باید این واقعییت را بپذیریم و این شب بیاد ماندنی را به امید سلامتی، طول عمر با برکت و موفقیت های بیشتر از پیش برای شاعر گرامی عبدالباری جهانی، در اینجا به پایان می بریم. به امید دیدار در برنامه های بعدی فرهنگی وهنری ما.

 

برای دیدن آلبوم عکس های برنامه اینجا کلیک کنید

عکس از فرید اروند

 

 

 

   

 

 

 

 

 

  

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول