© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عرض اخلاص و پیام اکرم عثمان به محفل قدردانی از باری جهانی شاعر بزرگ کشور ما

مقدم مبارک و بسیار عزیز و مهمانان بلند قدر را در خانهً قلم وقدم افغانها خیر مقدم عرض میکنم.

          رواق منظر چشم من آشیانهً توست            کرم نما و فرودآ که خانه خانهً توست

کارگزاران کلوپ قلم افغانها در سویدن، خود را بختیار میدانند که این بار یکی از بهترین و برجسته ترین شاعران این مرز و بوم را به تبجیل می نیشینند و از کارنامه های بزرگش سپاسمندانه یاد مینمایند.

دیگر آوازهً محبوبیت وشهرت « باری جهانی» از مرز های مجود افغانستان فراتر رفته و در گوش هزاران سخن شناس  حوزه فرهنگی ما نشسته است. هم در داخل افغانستان و هم در کوی و برزن سراسر پشتونخواه اکنون کسی نمانده که چشم و دل و روانش، بروی شعر های کم نظیر و یا هم بی نظیر باری جهانی باز نشده باشد و نداند که او راد مردی تکرار ناشدنی است.

از دید ما و منظرهمگان، جهانی شدن کاری بس دشوار است، نه فقط کوه و کوتل دارد بلکه فراخ اندیشی وسعه صور می طلبد و به آفرینشگر اجازه نمیدهد که در قفس های تعصب و تحجر نفس بکشد و افق های تازه را نبیند. از همین جا، نظر اجماع افرینشگران ما بر این است که فرزند فرزانه و اصیل جامعه ادبی ما، تمام بند های وابستگی و تنگ نظری را گسسته است و بر بلند ترین فراز های آزادی رسیده است.

در باره « باری جهانی» این سرور سروران شعر معاصر پشتو هر چه بگوییم باز هم م گفته ایم. دین بزرگ او بر جامعه روشنفکری ما، به همین مقار سخن ادا نمیشود. باز هم بخود میبالیم که او را در میان خود داریم و از فیض کلام وکمالش بهره می بریم.

باشد که او را یک عمر سرتاج شاعران عزیزً پشتو ببینیم و از داشتن چنین گوهر ناب و اصیل به خود ببالیم.

دریغ بزرگ من اینست که در این فرصت طلایی، بخاطر عذر بیماری قادر نیستم که « باری» بسیار بزرگ و بسیار جهانی را از نزدیک زیارت کنم و مراتب محبت و اخلاصم را نثارش بکنم.

او در دل و دیده م جا دارد و با تمام قلب دوستش داریم.

سال ها به این سالها!

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول