© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داکتر اکرم عثمان

 

 



                                                 گلشن نامهء افغانستان
                                       مجموعهء شعر های محمد يوسف پناه

« گلشن نامهء افغانستان» نام کتاب ارجمند و مغتنمی است که مولود طبع سرشار جناب محمد يوسف پناه شاعر شرين کلام افغان می باشد.
اين مجموعه در 368 صفحه فراهم آمده و محتوياتش شامل بخشی از شعر ها و منظومه هايی است که جناب پناه به مناسبت های مختلف سروده است. مضامين و درونمايهء آن آفريده ها عمدتاً حماسی و اجتماعی می باشند و بر از تعلق خاطر و دلبستگی عميق شاعر به مسايل ميهنی و اجتماعی می دهند.
شاعر ، داغ ترين و مبرمترين قضايای جاری روز را ماهرانه و شاعرانه برشته کشيده و در مواردی در کار غنا مندی آنها از جانش مايه گذاشته است.
در نيم قرن اخير که برخوردها و تضادهای عميق در وطن ما رونما شده است نگاه موشگافانه و تيز بين شاعر در بطن و متن تمام آنها خليده و همه را مرواريد وار و باهم پيوسته برشته کشيده است. پس به جرئت ميتوان گفت که يوسف پناه شاعری ملتزم و متعهد در برابر مسايل ميهنی می باشد. تا جايی که از فحوای شعر ها ی جناب پناه فهميده می شود اکثر آن آفريده ها از تاريخيت معينی برخوردار است. او در اين مجموعه به پرسناژها، تيپ ها و چهرههای شاخص سياسی و فرهنگی پرداخته است و دربارهء هر يگ داوری های منصفانه نموده است.
از آنجا که نسل جوانتر جامعهء ما شناخت دقيقی از سيماهای دخيل در قضايای عمومی ندارند می توانند با استفاده ء دقيق از اين مجموعه نسبت به کرده ها و نکرده های رجال معاصر سياسی ، اقتصادی ، مذهبی و کلتوری مملکت ما معرفت حاصل نمايند.
کارکنان مجله ء فردا و سايت انترنتی فردا ، نشر و اشاعهء اين مجموعه ء ارزشمند را به همکار ديرين ما مبارکباد می گويند و آرزو دارند که بازهم از قلم و قريحت اين شاعر شوريده سر و صاحب حال ، آثار تارزه تری بخوانند.
به اميد آنروز

نمونهء کلام يوسف پناه

بی کفن دفنم کنيد ای دوستان
در وطن دفنم کنيد ای دوستان
بلبلم عاشق به بوستان وچمن
در چمن دفنم کنيد ای دوستان
لالهء آزادم از کوه و دمن
در دمن دفنم کنيد ای دوستان
خاک افغان خاک بابا است عدن
درعدن دفنم کنيد ای دوستان
کن دلم شاد و جگر را از حزن
با اتن دفنم کنيد ای دوستان

 

 

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول