برای چاپ  پيام را به شکل PDF بدست آريد

 

 

 

 

 

 

 

 

 به مناسبت هشتاد و پنجمين سالروز استرداد استقلال کشور

 

 

هشتاد و پنج سال از استرداد استقلال افغانستان ميگذرد. آن رويداد از نظر سياسی و نظامی يک پيروزی بزرگ بود. ملتی منزوی و حاشيه نشين بار سوم بخاطر تحصيل حق حاکميت کاملش با ابرقدرت انگليس درآويخت و با استفاده از عِرق ملی، غيرت دينی و شرايط بين المللی به آزادی رسيد. آن دستاورد يک دستاورد تاريخی بود و آموزه يی تشجيع کننده برای اکثر ملل جهان سوم بود که در آن وقت تحت سلطهء استعمار، غارت می شدند.

جنگ سوم افغان و انگليس در مقايسه با جنگ های اول و دوم افغان و انگليس از جايگاه والاتر برخوردار است چه آن سومين نبرد، پيکار شعوری تر، آگاهانه تر و هدفمندتر بود.

شعوری تر از آن نظر که در رهبری آن نهضت آزادی بخش، مشروطه خواهان به رهبری سياسی و نظامی اعليحضرت امان الله غازی و رهبری فکری صاحب نظر بزرگ محمود طرزی قرار داشتند.

وجه غالب آن خيزش، درهم شکستن حصار مارپيچ تاريخی، جغرافيايی و انديشه يی بود که راه ورود ما را به جهان جديد بسته بود.

از تبعات الزامی و اجتناب ناپذير آن محدوديت ها، اسارت در دايره يی بسته بود. جنگ های اول و دوم افغان و انگليس عليرغم ماهيت ضد استعماری شان منجر به رهايی از آن دور باطل نشد و مستبد خارجی جايش را به مستبد داخلی گذاشت. تودهء مردم کماکان بی بهره از تساوی حقوق و آزادی های مدنی خراج گزار و باج گزار امرا، ارباب ها و اعيان و اشراف باقی ماندند و نصيبی از استقلال واقعی نبردند. دليلش آن بود که درک نازلی از حق حاکميت وجود داشت و قاطبهء ملت که در تمام نبرد ها قربانی داده بود دقيقاً نمی دانست که نفس و واقعيت آزادی چيست. اما همانطور که آورديم جنگ سوم افغان و انگليس در سطح بالايی از آگاهی سياسی و حقوقی اتفاق افتاد و زعامت وقت کوشيد مفهوم آزادی ملی و حاکميت ملی را ترويج و تعميم ببخشد.

از همين جا برگزاری محافل قدردانی از هشتاد و پنجمين سالگرد استقلال کشور ما معنای خاص دارد و بايسته است که ما بار ديگر با مقياس هايی دقيق تر و جديد تر درونمايهء آن قيام اصيل، شفاف، ملی و مردمی را بشکافيم و دقيقاً دريابيم که آن رزمنده گان پرشور و هوشيار به منظور تأمين چه هدف هايی به متجاوز خارجی و مستبد داخلی کلاويز شدند و چگونه می توان آرمانهای نهضت مشروطه را که پايهء نظری و عقيدتی آن رستاخيز بود در گستره های وسيعتر تعميم بخشيد.

جاودانه و فرخنده باد روز استرداد استقلال افغانستان

و درود بی پايان نثار شهدای راه مبارزه با استبداد و استعمار

 


 

صفحهء اول