مریم  محبوب

 

 

                        شاعر بلند جایــــگاه ( واصف باختری ) در تورنتو


                              
حضور پر میمنت جناب واضف باختری شاعر معاصر کشور و بزرگداشت او بتاریخ 23 فبروری از سوی سفارت افغانستان در تورنتو ، تب و تابی را در بین شاعران ، نویسندگان ، پژوهشگران ، فرهنگیان و علاقمندان شعر او بر پا نمود.
این محفل که از سوی برنا کریمی سفیر دولت افغانستان در اتاوا برنامه ریزی شده بود،برای ارج گزاری بیشتر از جناب باختری ، از دیگر شاعران و ادیبان کشور ما از بیرون از کانادا ( شریف سعیدی از سویدن ، حمزه واعظی از ناروی ) و نیز داکتر صبواله سیاه سنگ از ریجینای کانادا ، نیز دعوت به عمل آمده بود .

در این محفل که برای جلوگیری از بی نظمی ، از سوی سفارت انتظام خاصی نیز منظور شده بود ، عده زیادی از خانم ها و آقایان از کمونیتی افغانها حضور بهم رسانیده بودند . به شمول عده کثیری از شاعران و نویسندگان جوان ، نهاد های اجتماعی ، بزنس داران ،خبرنگاران ، مسوولین نشرات اخباری و تلویزیونی ، کارکنان سفارت و اعضای قنسولگری افغانستان در تورنتو و نیز جناب رضا براهنی شاعر و نویسنده معاصر ایران ، محترم زرهی و خانم الماسی مسوولین هفته نامه شهروند و دیگر علاقمندان و دوستداران شعر باختری اشتراک نموده بودند .

جناب برنا کریمی که خود نیز شاعر و نویسنده توانایی ست و علاقه سرشاری به هنر و ادبیات افغانستان دارد ، برای پذیرایی و استقبال هر چه گرمتر از واصف باختری و آنطوریکه در شان و شایستگی این مهمان گرامی بود ، بدون کمی و کاستی ، از هیچگونه کوشش و تلاشی دریغ نورزیده بود .

محفل با سخنرانی فشرده یی توسط محترم شریف غالب از کارمندان بلند پایه سفارت آغاز شد که ایشان بعد از شرح کوتاهی از چگونگی برنامه و معرفی سفیر افغانستان در اتاوا ، از برنا کریمی خواست تا به سخنانش بیآغازد .

برنا کریمی بعد از خوش آمدید گویی به مهمانان ، از واصف باختری و اینکه ایشان با داشتن کسالت و ضعف های جسمانی و نیز راه دور ، دعوت مقام سفارت را پذیرفته اند ، اظهار امتنان و قدردانی نمود .
برنا از چگونگی آشنایی اش با جناب باختری و علاقمندی هایش به آثار و شعر باختری سخن گفت و اظهار داشت که شعر و شخصیت و تواضع واصف باختری سخت بر او تاثیرگزار بوده و این تاثیرگزاری خلاقیت های شعری و آفرینش های ادبی اش را پخته تر ساخته است .
وی باری یادآوری کرد که از اثر میمنت و ژرفگرایی در شعر باختری ، با جهان شعر و ادب معاصر افغانستان بیشتر آشنا شده است و به مرز های تازه یی از شعر دست یافته است .
وی گفت که آشنایی او با باختری ، زمینه هایی را فراهم آورده که وی بتواند از دشوارترین و نافذترین شیوه های هنر شعر آگاهی یابد . وی شعر باختری را ، سر سلسله شعر معاصر افغانستان خواند و او را استاد معظم شعر امروزین افغانستان لقب داد .

برنا کریمی در پایان سخنان آغازینش از داکتر صبوراله سیاه سنگ دعوت نموده تا مطلب تحقیقی و پژوهشی خود را که در زمینه کارکرد های نویسندگان مختلف بر آثار واصف باختری تهیه دیده بود ، ارائه کند .
داکتر سیاه سنگ از جمله شخصیت هایی ست که تعداد زیادی از افغانهای مقیم تورنتو با او آشنایی دارند .
سیاه سنگ در مقاله اش از افراد و اشخاصی که در افغانستان و ایران و دیگر کشور ها طی سال های گذشته در مورد آثار و افکار باختری پژوهش های گوناگون و مطالب ارزنده ادبی داشته اند ، تاریخ نگارش و نویسندگان آن را بصورت بسیار دقیق به سمع حضار رسانید .
وی خود که از شمار یکی از پژوهشگران پرکار و حوصله مند کمونیتی ماست ، در این سفر ، شب و روز در محضر جناب باختری بود تا گوش به کمالات و سخنان وی دهد و با او همراه و هم صحبت باشد .

بعد، برناکریمی به معرفی شاعر جوان و مهمان سفر کرده از کشور سویدن شریف سعیدی پرداخت .
شریف سعیدی ، حقا که متانت شاعر بودن و ادیب بودن را میتوان از برخورد های بی شایــــــبه اش دریافت ، با ( لپ تاپ ) کوچکی که بدست داشت
به ستیژ حاضر شد و مطلب فوق العاده جالب تحقیقی را که در مورد غزلیات باختری نوشته بود ، به خوانش آغاز گرد . وی گفت باختری همچنانیکه در شعر معاصر دری قدرت و توانایی خود را استادانه نشان داده است در غزل و اسلوب کهن شعر فارسی نیز دست توانایی دارد . در سرایش اشعار کلاسیک و غزل پر قدرت است و رگه هایی از آفاق جدید و عناصر تازه در غزل هایش نیز دیده میشود .
مطلب شریف سعیدی ، با کمال و جمال و همه جانبه نوشته شده بود و چنان اکادمیک و پر زیر و بم و با دقیق نگری به تحریر درآمده بود که تحسین افرادی را که در زمینه غزلسرایی دانش بیشتری داشتند ، برانگیخت . چون شریف سعیدی خود غزلسرای نامدار و توانایی ست و با پیچ و تاب غزل آشنایی دارد شنیدن کمالات غزل باختری از زبان او ، کارشناسانه و موشگافانه بود .

سخنران بعدی که توسط برنا کریمی معرفی گردید ، جامعه شناس و تحلیلگر اجتماعی حمزه واعظی مهمان سفر کرده از کشور ناروی بود .
حمزه واعظی نظر به بیماریی که عاید حالش شده بود ، نتوانست یاد داشت هایش را بخواند به همین دلیل به جای او ، خواهر زاده اش خانم باران ( سجادی ) با لحن متین و خوشآیند مطلب غنامند واعظی را قرائت نمود .
واعظی از کوشش های برنا کریمی با محبت و نیکویی یاد نموده و عملکرد او را ، حرکت روشنگرانه و روشنفکرانه توصیف و اظهار کرد : سپاسگزاریم که چنان شب گرانبهای از جانب سفارت کبرای افغانستان برای دوستداران شعر باختری ارزانی شده است .

رضا براهنی شاعر ، نویسنده ، نظریه پرداز ادبی ، پژوهشگر و ادبیات شناس بعد از تقدیم نمودن مجموعه شعرش به واصف باختری ، برای بزرگداشت از او ، روی ستیژ رفت و شعر معروف و بلند بالای (( دف )) را ، با قدرت و صلابت صوت و صدا ، دیکلمه کرد . این پیر خرد از هم صحبتی با جناب باختری اظهار خوشوقتی نمود .
جناب حس زرهی مدیر مسوول شهروند ، تابلوی نقاشی شده ی باختری را برایش اهدا نمود .

در ختم سخنرانی ها ، جناب واصف باختری در سخنانشان از حضور یابی تک تک اشتراک کننده گان اظهار قدر دانی کرد . و از هریک سخنرانان نام گرفت و اظهار شکران نمود .
ایشان از زحمات بسیار صادقانه و خردمندانه برنا کریمی سفیر افغانستان و دیگر کارمندان سفارت ، تشکر و امتنان نمود . وی با شکسته نفسی بیان کرد که این سفر و این دید و باز دیـد های کوتاه و فشرده ، ذهن و حافظه او را به سالیان دور و خاطره های گذشته کشانده و فرصتی برایش دست داده است که عزیزانی را بعد از سه دهه و کسانی را بعد از چهار دهه دو باره ببیند .

در پایان محفل و بعد از صرف نان شب که از سوی سفارت تهیه دیده شده بود ، غزلخوان شناخته شده و معروف جناب غفاری ، با صدای گرمش ، چهچهه زنان و غزلخوان، محفل را به پایان برد .

امید میرود که این سفر ، برای پیر دانای ما جناب باختری ، سفر اولی و آخری در تورنتو نباشد چرا که اکثریت مردم نظر به کوتاهی سفر ، از دیدارش محروم و عقده به دل ماندند . چرا که به سخنانش هم ما تشنه ایم و هم زمان ما .

نمی رفت اگر کاروانت به تاراج
از آن ناکجا ها تا کجا میرسیدی؟




 

 برگشت به صفحهء اول