ضيا افضلی

 

 

 

ضیا افضلی

 

 

حکیم لودین

 مردی از اقلیم آوا های جادویی

 

 

 

 

مشارکت با ضربان و سلسله کنسرت های اروپا و امریکا

 

گروه ضربان به سلسله کنسرت های متعدد دور دنیا به تاریخ سیزدهم جون در شهر تورنتو کنسرت داد. ضربان که یکی از گروه های نادر موسیقی کلاسیک شرق در اروپا و امریکا است، با اجرای پارچه های ناب هنری محبوبیت خاصی بدست آورده است. در قسمت اجرای پاره های موسیقی هنرمندان صاحب نام ایرانی بهنام سامانی، بهنام حدادی، جاوید افشاری راد، مهرداد عربی فرد، رضا سامانی، مرشد مهرگان با همکاری حکیم لودین هنرمند شناخته شده و برجسته افغان مقیم کشور آلمان سهم داشتند. علاوتاً بنفشه صیاد  دختر هنرپیشه و کارگردان نام آور سینمای ایران پرویز صیاد که در میان افغان ها بنام « صمدآغا» معروف است، با هنرنمایی های فوق العاده ماهرانه و با اجرای پارچه های رقص عارفانه و تصوفی به وجد بیننده گان کنسرت افزود. در این کنسرت با استفاده از ریتم های جالب خاصه جنوب آسیا و آسیای مرکزی به ویژه ایران و افغانستان میلودی های جالبی ارایه گردید.

 

حکیم لودین

 

از آنجاییکه شمار زیادی از هموطنان ما با نام و کارکرد های ماندگار حکیم لودین هنرمند توانای افغان کمتر آشنایی دارند خواستم تا چند سطری در زمینه بنگارم و علاقمندان به موسیقی را با این چهرهء جهانی شده هنر آشنا بسازم.

حکیم لودین متولد سال  1332  خورشیدی در شهر کابل است. وی پس از فراغت از دوره تعلیمات عالی از لیسه عالی امانی به مصرف شخصی والدین اش * به کشور جرمنی رفت تا به تحصیلاتش در رشتهء دلخواهش بپردازد. وی در آوان نوجوانی ضرب نوازی را با آموختن اساسات طبله از ماما لالی  برادرِ مادرِ استادِ بزرگ سرآهنگ فرا گرفت.

 

حکیم لودین نوازنده آلات ضربی موسیقی مُدرن برای بار نخست حرفه اش را با کار با یک مرکز تربیه آرکسترِ کلاسیک در اکادمی هنرهای زیبای - مخصوص موسیقی -  Karlsruhe در جرمنی آغاز نمود.  پس از اخذ دیپلوم تحصیلی اش در رشته آلات ضربی Afro- Brazilian با چندین گروپ هنریِ رو به رشد همکاری نمود و در همین دوره آغاز به ساخت و کمپوز پاره های موسیقی برای تیاتر های برجسته و شناخته شده جرمنی نمود. علاوه بر آن وی با احداث مراکز تربیه دانش آموزان در رشته های آلات ضربی موسیقی، به هنرنمایی در برخی برنامه های تلویزیونی در جرمنی پرداخت.  وی هنرمندان شناخته شده و به شهرت رسیدهء جاز چون جونز هیلبرگ Jonas Hellborg ، تیری بوزیو Terry Bozzio ، الکس اکونا Alex Acuna و لویی کونت Luis Conte را در کنسرتهایشان همراهی نموده است. حکیم لودین چندین بار به عنوان گرداننده سمینار جهانی جاز و آلات ضربی در  اکادمی موسیقی Bayerische  در جرمنی برگزیده شده است. وی مولف سه کتاب دستورالعمل اجرای انواع کانگه ها و دیگر آلات ضربی در موسیقی میباشد. فرا گیری این سه کتاب بصورت تیوری های متودیک قبول شده برای تازه کاران عرصه ضرب نوازی خیلی مفید است و همواره توصیه میشود. حکیم لودین در جریان فعالیت های هنری اش چندین بار به هندوستان سفر نمود و از چندین مرجع علمی موسیقی اسناد عالی و لقب استادی را در رشته ضرب نوازی از اساتید و آگاهان این رشته بدست آورد. هکذا وی پس از چندین سال آموزش و پرورش در مکاتب و مراجع عالی علمی در جرمنی، به درجه پروفسور رشته موسیقی، ارتقاع نمود.

حکیم لودین در ضمن سفر های خارجی و اجرای کنسرت های بیشمار در کشور های مختلف در جشنواره های موسیقی متعددی اشتراک ورزیده و همواره از سوی برگزار کننده گان جشنواره ها مورد نوازش قرار گرفته است. وی در جشنواره آلات ضربی جهانی منعقده وارسا پایتخت کشور پولند خوش درخشید. در سال 2002 در جشنواره Documenta که  در شهر کِسل Kassel جرمنی دایر گردیده بود  نیز درخشش خاصی از خودش نشان داد و در سال 2001 در جشنواره   Journeιs de la Percussion در شهر پاریس محبوبیت فراوانی کسب نمود. جشنواره های PASIC European Meeting منعقده صوفیه پایتخت کشور بلغارستان در سال 2000  و Jazz در کشور فنلند در سال 1999 وی را به عنوان یک هنرمند، گرداننده، نوازنده، کمپوزیتور، آموزگار و نویسنده توانا، کوشا و مبتکر به جهانیان معرفی نمود.

توانمندی وی در خلق آثاری همانند آوا های از مکان های طبیعی چون جنگل، دریا، کوه و دشت  همواره مورد تحسین علاقمندان هنر موسیقی قرار  میگیرد.  

پروژه های کنونی حکیم لودین شامل امتداد برنامه های سیاره آبی و آفرینش چنگ نوازِ آبی، همکاری با پیانو نواز معروف Christoph Spendel ، و آواز خوان شناخته شده Naoki Kenji میباشد. همچنان وی مصمم به اجرای برنامه های بیشمار تک نوازی در زمینه ضرب نوازی میباشد. 

حکیم لودین واضع سبک جدیدی از ضرب نوازی مدرن است. وی با تاسیس یک سطح جدیدی هنری به تعالی هنر ضرب نوازی کمک قابل توجهی نمود. وی با احساس غریبی توانایی آفرینش تصاویر رنگین را هم در روی ستیج بصورت زنده و هم در ستودیو ها ، برای شنونده گان دارد. وی معمولاً با استفاده از اشیای خیلی ها معمولی به آفرینش آوا های  جالب و جادویی میپردازد.

وی ازدواج نموده و در شهر  Karlsruhe  - شهری در جنوب غربی کشور آلمان-  زنده گی میکند.

 

 

نوار شناسی

Discography 

 

رنگینه – به همراهی انسامبل موسیقی ضربان – 2003

حفرهء آبی – از سلسله نوار های سیارهء آبی– 2002

Electric Bolero - 2002

مساله-   از سلسله نوار های سیارهء آبی – 2001 

سفر– 2000

آرامش برای کابل – از سلسله نوار های سیارهء آبی – 1996

یک جهان ضرب –1996

راه ابریشم –1996

Binafschar – از سلسله نوار های سیارهء آبی – 1995

چنگ مرا برهان –1993

ردپا – 1991

 Avenida Atlantica - 1990

 

 

 

ایجاد مدرسهء موسیقی در کابل

 

 گشایش یک مدرسهء موسیقی در شهر کابل  یکی از آرزو های دیرینهء وی است.  او مصمم است تا در پهلوی ایجاد مدرسه موسیقی برای جوانان، مکانی را نیز برای کودکان غرض فراگیری آزادانه هنر موسیقی و اصالت های فرهنگی جامعه شان، در فضای باز و صلح آمیز ایجاد نماید. 

حکیم لودین در مورد امکانات ایجاد چنین فضایی میگوید:

" پس از دههء خاموشی و فراموشی هنر موسیقی و دیگر هنر های تجسمی در افغانستان، اینک امکانات آن وجود دارد تا به مردم فضای امید بخش را باز آفرینی نمود و به آنها موقع داد تا به گذشته های خوش شان برگردند."

اخیراً از کمپوزهای حکیم لودین برای موسیقی پس زمینه برای برخی از فلم های افغانی  که  جدیداً ساخته شده اند نیز استفاده شده است.

* در زمان زمامداری محمد داود والدینی که علاقمند تحصیل فرزندان شان در خارج از افغانستان بودند علاوه بر مصارف تحصیلی فرزندانشان مکلف به ضمانت دهی مبلغ هنگفتی به  د افغانستان بانک بودند. ضمانت کشور جرمنی شصت هزار افغانی، از انگلستان هشتاد هزار افغانی و از امریکا یکصد هزار افغانی بود. علاوتاً باید گفت که عموم بورس ها و سکالرشیپ های تحصیلی از سوی اراکین دولتی به خصوص خانواده سلطنتی  به فرزندان شان اختصاص میافت و مردم عادی از آن بی بهره بودند. ( این معلومات ارزشمند را دانشمند فزون مرتبت آقای اکرم لودین پدرِ آقای حکیم لودین برایم لطف نمودند. )

 

 

 

 


 

 

 

صفحهء اول