ايشرداس

 

 

 

 

 

 

 

 

چک سفيد بوش نقد نشد!

 

 

 

ايــشرداس            از المان

 

 

 

 

در آغاز هفته چهارم جون طی مراسمی در شهر بغداد، آقای پاول برمر نماينده فوق العاده رئيس جمهور امريکا با همنظری ياران ائتلافی دولت امريکا در جنگ عراق، اسناد واگذار شدن ادارهء محدود قدر ت دولتی را، در حضور داشت آقای علوی رئيس دولت اداره انتقالی، به آقای مدهت المحمود وزير عدليه در آن اداره، سپرد.

هراس و نگرانی از وقوع کدام حمله تروريستی، سبب آن شد تا مراسم واگذاری، دو روز پيش از تاريخ معينه، به جا آيد. همزمان با اين واگذاری، اعلام گرديد که صدام حسين رئيس جمهور سابق آن کشور جهت بازپرس، به مقامات عدلی عراق عنقريب تسليم داده خواهد شد، مگر تا آن موعد، در اسارت امريکاييان به سر خواهد برد.

به پندار دولت امريکا، تسليمی اداره عام وتام قدرت به دولت عراق، زمانی جامه عمل خواهد پوشيد که در آن کشور يک حکومت منتخب از سوی مردم، عرض اندام کند. همچنان با موافقت سازمان ملل متحد، تقريبأ ۱۵۰۰۰۰ سرباز امريکايی، تا برآورده شدن مأمول فوق، در کشور عراق باقی خواهد ماند.

آقای بوش رئيس جمهور امريکا، انتقال قدرت دولتی را به اداره مؤقت عراق، شکست تروريست ها و دشمنان آزادی مردم عراق توجيه کرد. وی در شهر استابول ترکيه در گردهمايی سران کشور های عضوی پيمان ناتو، ادعا کرد " ما به حرف خود ثابت مانديم.". همپياله اش در جنگ عراق، صدراعظم انگلستان در بدهوايی هوای دختر رز، افزود " شورشيان نميتوانستند، سد راه اين آرزو کردند که عراق سمبول اميد گردد. "

به هر رنگ، واگذاری اداره محدود قدرت دولتی به اداره انتقالی عراق، واکنش های همگون جانبداران و مخالفين اين طرح را در برداشت و از سوی آنها محتاطانه استقبال گرديد.

در شب و روز حادثه ياد شده، فيصله محکمه عالی ايالات متحده  امريکا، به ميزان سروسودای ريئس جمهور آن کشور افزود. چه مقام عالی امور عدلی اعلام کرد، که محاکم آن کشور کلأ صلاحيت وارسی شکايتنامه های اسيران زندان (گوانتانامو) Guantanamo» را دارند.

طوريکه به همگان روشن است در زندان ياد شده در کيوبا، بيش از۶۵۰ نفر از۴۲ کشور دنيا، به شمول افغانستان مقدس، تحت نام افراد طالبان و سازمان القاعده منحيث اسرای غيراز حالت جنگ، زندانی ميباشند.

در گذشتهء نزديک، يکی از محاکم ايالتی امريکا، شکايت دو نفر اسير زندان (گوانتانامو) را به اين تمسک که مسوؤل وارسی امور آن زندان نظر به موقعيت جغرافيايی آن، نميباشد، رد کرد و دولت امريکا ازبدو اسارت، برای آن زندانيان موقف و حق اسرای جنگی نيز قايل نگرديد.

بانو سندرا و کونور، قاضی در عالی ترين ارگان قضايی ايالات محتده امريکا، اکنون چنين استدلال ميکند: "حالت جنگ، در ارتباط نقص حقوق بشر، چک سفيد برای روسای جمهور شده نميتواند"

فيصله و تصميم محکمه عالی امريکا، موجب خشنودی نهاد های حقوق بشر در جهان گرديد و آن را پاسخ قاطع به اين پنداشت دولت امريکا که جنگ عليه تروريزم بالاتر از احکام قانون ميباشد، محاسبه کردند.

در آينده قريب در کشور امريکا انتخابات رياست جمهوری است. آقای بوش مساله تامين دموکراسی را در عراق و افغانستان، در پيروزی مبارزه انتخابی خويش خيلی موثر می پندارد. لذا در هر دو کشور به خانه تکانی ها نمايشی پرداخته است.

به پنداشت اين قلم، هرگاه اداره انتقالی عراق از حوادث جنگ سه دهه اخير در وطن ما، تجربه و پند گيرند، برای عراقيان و کشور شان بس سودمند خواهد بود. از هر کوششی و از هر در و راهی که نور اميد و صلح جلوه بيفزايد، آن را از ژرفای قلب خيرمقدم گويند. و با تساهل و شکيبايی همديگر را در آغوش گرفته و در سمت تامين صلح، ثبات و ايجاد دموکراسی گام بردارند. در غير آن، ظلمت جنگ، آن کشور را نيز به ويرانه مبدل خواهد کرد.

برای اجنبی ها خيلی ها ساده است که انقلاب صادرکنند، رئيس جمهور تعيين نمايند، به نام فرشته گان صلح، جنگجويان خون آشام بفرستند. از همه ساده تر و آسانتر به نام مذهب، مليت، زبان و منطقه، مردم يک سرزمين واحد را به جان هم اندازند. چنانکه در افغانستان مقدس، امروز همه چيز است فراوان، به جز از وجود دولت مقتدر مرکزی، تامين حقوق بشر، امنيت، نشانه های بازسازی زيربنايی، محبت، تساهل و شکيبايی، قطع زور و زورگويی و ارزانی نه چو باران بهار بل نم نم هم.

راست گفت استاد محمد کاظم کاظمی که:

آب ما و اين مردم رهسپار يك جو نيست‌

آن يكی شـكر دارد، اين يكی نـمك دارد

 

 

 

با استفاده از زورنامه Darmstäter Echo مؤرخ ۲۹ جون ۲۰۰۴ چاپ المان

 

 

 

 

 

 

 

صفحهء اول