© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

                               گزارش برنامه ی سخنرانی وحید قاسمی
                    دربارهء گونه های محلی موسیقی محلی افغانستان در استکهلم


روز شنبه 21 اپریل کنفرانس فرهنگی وهنریی به همت کلوب قلم افغانها در استکهلم برگزار شد. در این برنامه از هنرمند، آواز خوان ، نوازنده و محقق مطرح موسیقی افغانستان آقای وحید قاسمی دعوت بعمل امد تا پیرامون تحقیقات شان در باره ی گونه های موسیقی محلی افغانستان سخنرانی نماید.
برنامه راس ساعت 1 بعد از ظهر آغاز گردید. جمع کثیری از هنر دوستان و فرهنگیان افغان و ایرانی در سالن حضور داشتند.
داکتر همایون مروت گردانندگی این برنامه را بر عهده داشت.
آقای مروت نخست با عرض خوش آمد گویی به حضار و مهمان ویژه ی برنامه، از کارنامه های هنری و خدمات ارزنده ی وحید قاسمی به نیکی یاد نمود.
سپس انجنیر عبدالفتاح غفوری پیام کلوب قلم را که به شرح ابعاد مختلف شحصیت این هنرمند بزرگ وطن پرداخته و مخصوصا بعد تحقیقات وپژوهشهای ارزشمند شان برجسته نموده، بخوانش گرفت .
بعد از آن بیوگرافی تصویری از زندگی هنری آقای قاسمی از آغاز تا امروز، بنمایش گذاشته شد.
در این بیوگرافی علی الرغم سابقه بسیار طولانی ودرخشان وحید قاسمی در عرصه موسیقی افغانستان، جایگاه او را بعنوان یک آهنگساز شناخته شده و حرف ای بازتاب یافته بود. وحید قاسمی به روایت این بیوگرافی آهنگ های ماندگاری را برای مطرح ترین آواز خوانان کشور افغانستان، هند و ایران ساخته و توسط آنها اجراء شده است.

پس از آن فیلم مستندی 42 دقیقه ای، از تحقیقات موسیقی سمت شمال افغانستان ( مخصوصا، بدخشان و تخار) و ولایات گرد ونواح، پخش گردید. این فیلم سفرهای متعدد وحید قاسمی به دهات و قصبات مختلف ولایات سمت شمال، مصاحبه با خواننده ونوازنده های محلی، معرفی گونه های مختلف موسیقی محلی این مناطق، و آلات موسیقیی منحصر بفرد محلی ما را بصورت زنده نشان میداد که بسیار با استقبال گرم حضار مواجه شد.
بعد از نمایش فلم مستند موسیقی سمت شمال افغانستان، از وحید قاسمی دعوت بعمل امد تا به سخنرانی بپردازد. متن سخنرانی
وحید قاسمی در طی سه سال اخیر با تلاش های پیگیر تحقیقات وسیعی را برای بازشناسی، حفط وباز آفرینی گونه های موسیقی محلی افغانستان راه انداخت. او در این راستا سفرهای متعددی بداخل کشور نموده و با جمعی زیادی از هنرمندان شناخته و ناشناخته وطن دیدار و مصاحبه های کارشناسانه ی را انجام داده است. حاصل بخش اول تحقیقات ایشان که به موسیقی سمت شمال افغانستان اختصاص داشت و محتوای کنفرانس این نوبت را در استکهلم تشکیل میداد، بسیار ارزنده و بنوبه ی خود بی نظیربود.
وحید قاسمی سخنان خود را به دو بخش تقسیم نموده بود.
بخش اول آن به موسیقی بدخشان اختصاص داشت که ضمن معرفی انواع موسیقی محلی بدخشان، گونه های از آن را بنمایش گذاشت. آهنگهای قصیده ( موسیقی مذهبی)، فلک پامیری، وقرصک ودر بخش موسیقی مناسبتی ضمن شرح مفصل آهنگهای عروسی که بسیار جالب بود آهنگ ، دلک مه . ودر بخش سوگسرود ها ، آهنگهای مادر، نیریز ودختر شغنانی را ضمن نمایش ، پیرامون شکل و محتوای آن شرح داد.

پس از ختم بخش اول تفریح اعلام شد ودر زمان تفریح اکثریت حضار بدور وحید قاسمی جمع بودند و گفتگوهای صمیمانه ی جریان داشت .
بخش دوم برنامه دوباره با صحبت وحید قاسمی درباره ی ( موسیقی هرات وبادغیس) آغاز گردید.
او در این بخش نیز بهمعرفی موسیقی این دومنطقه پرداخته و گونه های از که شامل آهنگها و پارچه های تکنوازی نوازندگان مانند: اوشاری، فاطمه گلم جان ، دو دست، ودر بخش دهل وسرنای، پارچه ی ، اتن بادغیسی، و در بخش موسیقی طنز، آهنگ مرغک ، ودر بخش سوگسرود ها ، آهنگ گلزاده را شرح و نمایش داد.
پس از ختم صحبت بسیار پر محتوای وحید قاسمی ، اشتیاق گفتگو وطرح سوالها در بین حضار به اوج رسیده بود و لذا طبق برنامه ریزی مجری برنامه، بخش گفتگو وسوال وجواب با وحید قاسمی را آغاز نمود. این گفتگودر یک فضای بسیار صمیمانه برگزار شد. برخورد حضار سوال کننده بسیار و قدر شناسانه بود و همه ضمن طرح های سوالهای خود، برای وحید و اهداف بالا و ارزنده اش آرزوی موفقیت می نمودند.

سوالهای بسیار مهمی مطرح شد و هر سوال زمینه ی میشد برای شرح بیشتر از طرف وحید پیرامون تحقیقاتش در حصه ی گونه های موسیقی محلی افغانستان ومشکلاتی که در سر راه هست و همچنان خطر از دست رفتن آن عده از نوازنده های محلیی که آخرین نوازنده سازی هستند که خود منحصر بفرد هست.

در پاسخ سوالی که ایا دامنه ی این تحقیقات به بخش های دیگری از کشور خواهد رسید، وحید اعلام نمود که دور بعدی سفر های به موسیقی محلی نورستان، کنر وجلال اباد اختصاص دارد.

پس از گفتگو با وحید قاسمی ، برنامه به پایان خودش نزدیک شد ودر آخر ظاهر افشار بنمایندگی از کلوب قلم، دسته گلی را بعنوان پاس وسپاس به وحید قاسمی تقدیم نمود. ودر مقابل وحید قاسمی نیز مجموعه دی وی دی ها ودفتر های نشر شده ی تحقیقات خود را به کلوب قلم اهدا نمود. و همایون مروت نیز وعده داد که کلیه آثار این تحقیقات را بزودی بر روی صفحه فردا به نشر خواهد رسید تا دوستداران موسیقی وطن از آنها استفاده نمایند.

پس از ختم برنامه، بیش از نیم ساعت دیگر وحید در بین حضار مشتاق سرگرم گفتگو بود و هر کدام با اوعکس های یادگاری می گرفتند. وبه این صورت برنامه ی فرهنگی و هنری کلوب قلم با شور وحال زیاد به پایان رسید.
 

 

   گزارش بخش فارسی رادیوی بین المللی سویدن                      

نشست فرهنگی با وحید قاسمی آوازخوان، آهنگ ساز                         
و پژوهشگر موسیقس افغانی در استکهلم
                               

 


 

                                            البوم عکس های برنامه
                                                  توسط فرید اروند


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول