© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

خانم حمیده "رخشانه"

وحید قاسمی را برای اولین باردرسال 2003 دیدم. قبل ازملاقات وی آهنگ هایش را شینده بودم. زمانیکه در سال 2003 بعد ازسالیان طولانی هجرت یکبار کشورم را زیارت کردم در باز گشت از کابل تا دوبی در یک طیاره پهلوی هم قرارگرفتیم. درطول راه خاطرات گذشته فامیلی را بازخوانی کردیم و تاریخ موسیقی افغانستان را ورق زدیم. سفر خیلی خوش گذشت.

 وحید قاسمی در موسیقی افغانی نه تنها از میراث نیاکانش پیروی میکند بلکه با پشت کار، زحمت وتلاش در شگوفان شدن موسیقی درهر سطح وسویه بذل مساعی مینماید.

شخصیت وی نیز نشانی از بزرگواری فامیل قاسمی میباشد. کارهای هنری اش را از نزدیک مشاهده نکره ام اما ازآهنگ هایش وکمپوزهایش لیاقت واستعدادش هویدا است.

پرابلم های وطن ما خیلی ز یاد است که یکی هم مشکل بی حمایتی از هنرمند و موسیقی افغانی میباشد. جوانان ما در داخل وخارج تحت تاثیر موسیقی کشورهای همسایه و کشورهای غربی  قرارگرفته اند و موسیقی ما هویت اصلی وافغانی خودرا از دست میدهد. برخلاف هنرمندان کشورهای همسایه از آهنگ های محلی وفلکلور غنی ما استفاده میکنند.

ما باید در داخل وخارج از دانش و تجربه واستعداد هنری هنرمندان خود چون وحید قاسمی برای رهنمایی نسل جوان امروز که آینده ساز فردا هستند استفاده اعظمی نماییم. تا جایی که دیده میشود وحید جان قاسمی تا حدودی هنرمندان جوان را تحت پرورش قرارداده است.  این خوشبختی خیلی بزرگ برای جوانان دور از میهن است.  آنها با فرهنگ بیگانه بزرگ میشوند و اگر میخواهند در آینده در قطار هنرمند ان افغان باقی بمانند ضرورت دیده میشود که به موسیقی اصیل افغانستان آشنایی و دسترسی پیدا نمایند. روی همرفته یک تعداد جوانان وطن ما نسبتاً به این امر بزرگ متوجه شده اند.  گرچه در داخل کشور هم موسیقی ما تحت تاثیر موسیقی همسایه های ما قرار گرفته است.  توجه مقامات را دراین زمینه میخواهم.

من از دل وجان نیم قرن تولدش را تبریک میگویم و قرنهای دیگر را با حوصله مندی در زمینه تربیه جوانان ورشد مویسقی افغانستان از خداوند برایش خواهانم.

 


 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول