© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

             عرض تبریک کلوپ قلم افغانها به مناسبت پنجاه سال عمر پر بار وحید قاسمی


                             هردم ازاین باغ بری میرسد       تازه تراز تازه تری میرسد


خبریافتیم که هنرمند نامی وخلق الصدق استاد شهیر وجاودان محمد قاسم افغان پنجاه ساله شده است.
این دودمان مرد خیز حدود یکقرن است که چون تاجی بر تارک هنرافغانستان میدرخشدو تا حال هیچ دودمانی توفیق نیافته است که در گستره هنرکلاسیک جای این خانواده بلند آوازه و خوشنام را بگیرد.
بزرگترین مردانی که از کوچه خرابات به نان ونوا رسیده اند همه از زاویه ای از فیض برکات فرزندان و نوادگان «قاسم افغان» برخورداربوده اند.
به عبارت دیگر واقعیت این است که مسأله پاسداری از مقام هنرو هنرمند مبتنی بر پیوند خون وهنر بوده است ویکایک شخصیت های این طایفه جلیل از جان شان در راه تعالی هنر وطن ما مایه گذاشته اند.
کسانیکه از سرگذشته موسیقی افغانستان اطلاع دارند بخوبی واقفند که قافیه سالار این کاروان پر سوز وساز و ترنم درعهد شاه غازی اعلیحضرت امان الله خان، همان «قاسم افغان» بود که کارنامه های هنر دوستی و وطندوستی اوثبت ادبیات مکتوب وغیر مکتوب ماشده است. بعداز او فرزند غزلخوانش استاد یعقوب قاسمی بودکه زیب وزینت دربار محمد ظاهر شاه بود وصیت شهرتش مرزهای مرز بوم ما را درنوردید وآوازه شهرتش به نیشاپور وشیراز رسید.
به دنبال او، هنر آفرینانی چون موسی قاسمی ویوسف قاسمی مشعلدار این آتش جاودان بودند واما در زمان ما درکوی وبرزن ما این «وحیدقاسمی» است که یکتنه بار آن همه افتخار را به دوش می کشد وبا صدزبان ثابت کرده است که هنرمندی، بی بدیل، آهنگسازی کم نظیر، آموزگاری مهربان ونیکمردی صاحبدل و وطنپرست است.
همین اکنون ده ها شاگرد با استعداد وصاحب ذوق دست پرورده او می باشند واز او بارها برای سامان دادن سازمانهای هنری داخل کشور به کابل و مزار شریف سفر کرده و نهال های زیادی را برومند کرده است.
پنجاه سالگی او برای ما درحقیقت غنامندشدن بوستان فرهنگ است واودراین حدیقه گل سرسبدهنراست. صفات جلیلی که شاخص شخصیت و معرف هویت او می باشد برای همگان سرمشق می باشد.
چه بهتر که از استاد وحید قاسمی بیاموزیم و کارنامه های او را چراغ راه تلقی بکنیم. امیدواریم که او به صد سالگی برسد ونسل ما باز تولد او را جشن بگیرند.
صدسال به این سالها وآرزومندیم که او یک عمر مصدرکارهای بزرگ و عمر پربارش پربارترباد.


 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول