© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

شــبنم به خـاک رفـت

 

صبورالله سـیاه سـنگ

hajarulaswad@yahoo.com

 

 

 

اسـتاد غلام مـحی الدین شــبنم نقاش، رسـام و آوازخـوان نامـور افغانسـتان سـاعـت هـفـت شـام روز یکشنبه هـفتم سـرطان سـیزده هـشـتادوهـشـت خـورشـیدی (28 جـون 2009) در اسـلام آباد/ پاکسـتان جـان سـپرد.

 

نامبرده که هـفتاد و چهـار سـال پیش در روسـتای خـواجه حكیم سـنایی غــزنی دیده به جهـان كشـوده بود، پس از دوران آمـوزش در مـوســسـه تعـلیم و تربیه وزارت معارف، در  سـیزده چهل خـورشـیدی (1961) برای تحصیلات بلندتر در رشـته هـنرهـای زیبا (Fine Arts) راهـی مــانیلا/ فـلیپین گـردید.

 

او نخـسـتین بنیادگـذار سـالون نمـایشـهـای رسـامی و كاردسـتی شـاگـردان لیسـه سـنایی بود و تحــسـین ‌نامـه‌ هـا، ‌تقدیرنامـه ‌هـا، مـدالهـا، و جـایزه هـای فـراوانی در راه هـنر كمـایی كرده‌ اسـت.

 

برخی از وظایف اسـتاد مـحی الدین شــبنم طـی پنج دهــه پســین چنین اند: معلم رسـم در لیسـه سـنایی، آمـر مـركز آرت تربیوی دارالمعلمین، رهـنمـای اصول تدریس آرت برای معلمین مكاتب شـهـر كابل، اسـتاد اصول تدریس آرت ابتكاری برای معلمین ولایات، آمـر دیپارتمنت آرت مـركز سـاینس و تكنالوژی وزارت تعلیم و تربیه، اسـتاد مضامین آرت تربیوی و گـرافیک در فاكولته هـنرهـای زیبای دانشگاه كابل، كارمند طرح و دیزاین شعبه طباعتی اداره انكشـاف بین المللی ایالات متحده، گـرداننده بخش نقاشـی اتحادیه هـنرمندان افغانسـتان، کارمند دایمی اتحادیه هـنرمندان و انجمن نقاشـان وزارت اطلاعات و فـرهـنگ افغانسـتان، رهـنمـای کانون هـنر نقاشـی در پاکسـتان و هـمکار و مشـاور هـنری اداره آمـوزش،‌ فـرهـنگ و آگاهـی سـازمـان ملل (UNESCO) در اســلام آباد/ پاکسـتان

 

شمـار زیادی از آثار هـنری اسـتاد شــبنم در افغانسـتان و بیشـتر از بیسـت کشـور دیگـر به نمـایش گذاشـته اند. برخی از پارچه هـای معروف وی مـانند "روباه مکار"، "جنگ پوقــانه هـا" و "گـربه" برنده جـوایز مختلف گـردیده اند.

 

نامبرده در كنار هـمكاری با كتاب "اصول تدریس آرت تربیوی برای معلمین"‌ تالیف داكتر عنایت‌ الله شـهـرانی و رهـنمـایی سـریال تجـارب آرت ابتكاری برای مجله رنگین كمـان، نشـریه انسـتیتیوت تعلیمی و آمـوزشـی سـنایی در پشــاور/ پاکسـتان، كتابهـای زیادی نوشـته ‌اسـت.

 

 

                                    

 

"البوم نقاشـان مـهـاجر" که به پشـتیبانی سـازمـان ملل و سفارت شـاهـی هـالند تهـیه شده، ثمـره سـه سـال تلاش هـمـو ‌بود.  این کتاب ارزنده خـواننده و بیننده را با پنجـاه‌ و ‌چهـار تن هـنرمند افغان و بیشـتر از دوصد پارچه نقاشـی، رسـامی و آمیزه هـای خطاطی و نگاره ‌گـری آنهـا آشــنا میسـازد.

 

از این هـنرمند در عـرصه هـای شعر، مـوسـیقی و تمثیل نیز یادهـا و یادگارهـای زیادی مـانده اسـت. وی در سـال سـیزده سـی و نه خـورشـیدی (1960) با سـرودن آهـنگ هـای فارسـی، پشـتو و بلوچی از راه رادیو دارای شـهـرت بیشـتر گـردید.

 

اسـتاد غلام مـحی الدین شــبنم که از چهـره هـای پرآوازه و نوآور هـنر کوبیزم و ابسـترکت در نقاشـی افغانسـتان شمـرده میشـود، ده سـال پســین زندگیش را در ســتیز با بیمـاری سـرطان و دشــواریهای دیگـر در آوارگـی سـپری کرد.

 

[][]

کانادا/ 30 جـون 2009

 

آویزه هـا

 

1) برای آگاهـی بیشـتر در پیرامـون کارنامـه هـنری اسـتاد شــبنم میتوانید روآورید به

www.kabulnath.de/Salae_Soum/Shoumare_53/Dr.%20Sisang-Gogosh-naqashan.html

www.ghazni.org/publications/shabnam.htm

www.parastoha.dk/farhangi16-naqashan.html

www.afghanmaug.net/content/view/239/32

 

2) در یکی از شمـاره هـای آینده "فـــردا" به گوشـه هـای دیگـر این هـنرمند بزرگ پرداخته خـواهد شـد.

 

 

    

«»«»«»«»«»«»

 

 

 

 


 

ادبی ـ هنری

 

صفحهء اول