© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

        

 

 

به نامِ خداوندِ بخشاینده و مهربان

 

اعلامیۀ شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوقِ بشرِ افغانستان،

مرکزِ هم آهنگیِ غرب، شهرِ هرات

مؤرخ : ۱۳۸۷/۶/۷ ـ ۲۰۰۸/۸/۲۸

 

 بمباردمانِ روستای عزیزآبادِ ولسوالی شیندندِ ولایتِ هرات، توسطِ نیروهای نظامیِ بین المللی، مردمِ افغانستان، به ویژه باشندگانِ ولایاتِ غربی را، شدیداً تکان داد. این عملِ غیرِانسانی، باعثِ تلفاتِ ۹۱ غیرِنظامی و مجروح شدنِ تعدادی از غیرِنظامیانِ دیگر گردیده است. مردمِ این دهکده در حالتِ تأثربارِ روانی قرار داشته و از امنیتِ جانی و مالیِ خویش درهراسند.
باشندگانِ ولایتِ هرات، پاسخِ این پرسش را می خواهند بدانند که چرا جنگنده های خارجی، که برای حفظِ صلح به اینجا آمده اند، بالای افرادِ بیگناه و ملکی خمپاره می ریزند. سوگمندانه باید گفت، که این عملِ ناشایسته، اهمیتِ نقشِ نظامیانِ بین المللی را به صورتِ خاص و نقشِ جامعۀ جهانی را در افغانستان، به صورتِ کُل، زیر سؤال کشانیده است.
 فقر، گرسنگی، حوادثِ ناگوارِ طبیعی، معضلاتِ اجتماعی، از جمله بیکاری، فسادِ اداری و جنایاتِ سازمان یافته، از چالشهای بزرگی برای دولتِ افغانستان در مناطقِ غربی به حساب می آید. جنگهای متواتر در سه دهۀ اخیر، مشکلاتِ فراوانِ روانی را نیز میانِ باشندگانِ این منطقه به بار آورده است.

 دشمنانِ ارزشهای حقوقِ بشری نیز با استفاده از این نارساییها، زمینه های تخریبِ بیشتر پیدا کرده و ذهنیتهای بیشترِ مخالفت با اصلاحات و تغییرات را خلق می نمایند.
 حضورِ جامعۀ بین المللی در افغانستان، حضورِ مشروع و براساسِ قوانینِ بین المللی بوده و حضورِ حیاتی پنداشته می شود. مردمِ افغانستان به خوبی می دانند، که آنها به خاطری اینجا آمده اند تا این کشورِ به بلا کشیده، بازسازی گردد و دوباره به عنوانِ یک دولتِ مشروع، با مردمانِ سلحشور، در جامعۀ جهانی حضور یابد. امّا نیروهای بین المللی، با قتلِ مردمِ بیگناه، زمینه های مساعدی را برای دشمنانِ ارزشهای انسانی فراهم می آورند؟ قطعنامۀ شورای امنیتِ سازمانِ مللِ متحد در موردِ نقشِ نیروهای ائتلاف در افغانستان صراحت دارد، که این نیروها برای تأمینِ صلح، ظرفیت پروریِ نیروهای امنیتی و نظامی و تأمینِ دولت سازی، گماشته شده اند. سوگمندانه باید گفت، که حادثۀ روستای عزیزآباد، نخستین حادثۀ تلفاتِ ملکی نیست، بلکه این گونه اشتباهاتِ جبران ناپذیر، بارها تکرار شده اند.
اصلِ مبرهنِ دیگر اینست که چنین اعمال، برخلافِ قوانینِ بین المللی بوده و پارادوکسِ مهمی را میانِ اهداف و اعمالِ جامعۀ بین المللی، به نمایش می گذارد.

 روشنفکران، نهادهای جامعۀ مدنی و مدافعینِ حقوقِ بشر در زونِ غربِ افغانستان، در هم آهنگی با شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوقِ بشرِ افغانستان، تأثر و تشویشِ عمیقِ خویش را نسبت به این گونه برخوردها اعلام داشته، نکاتِ زیر را مطرح می نماید.

  • ملل متحد، هرچه زودتر، عللِ این عملِ ناشایسته را تحقیق نموده، عواملِ آن را شناسایی، افشا و محاکمه نماید؛
  • دولتِ افغانستان، همراه با نهادهای بین المللی، در تشخیصِ قربانیان و بازماندگانِ آنها، اقدامِ جدی نموده و برای آنها غرامت و حمایتهای مادی و معنوی فراهم نماید؛
  • حکومتِ افغانستان، به ویژه وزارتِ امورِ خارجه و دفاع، از نحوۀ تطبیقِ درستِ قوانینِ بین المللی در افغانستان نظارتِ جدی تر نموده، خواستارِ مسؤولیت پذیری بیشترِ جامعۀ جهانی در افغانستان گردد؛
  • کمیسیونِ مستقلِ حقوقِ بشرِ افغانستان، در هم آهنگی با نهادهای حقوقِ بشریِ ملی، به ویژه شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوقِ بشرِ افغانستان و نهادهای بین المللی، زمینه های فشار و تأثیرگذاریِ بیشتری را بالای نیروهای بین المللیِ حاضر در افغانستان، فراهم سازد؛ تا تطبیقِ برنامه های ملی و بین المللی، موازینِ حقوقِ بشرِ بین المللی و حقوقِ بشرخواهانۀ بین المللی، احترام و مدِ نظر گرفته شود؛
  • ما از تصامیمِ اخیرِ شورای وزیران در موردِ این بمباردمان، استقبال می نماییم و از شخصِ رییسِ جمهور، که بر طبقٍ قانونِ اساسیِ افغانستان، متضمنِ امنیتِ شهروندانِ افغانستان است، می طلبیم تا کمیسیونی را، که برای رسیدگی به این موضوع گماشته، نظارت نموده و از نحوۀ عملکردِ آن، مردم را مطلع سازند.
  • روشهای مبارزه با دهشت افگنی باید تغییر یابد تا غیر نظامیانِ بیگناه به خاک و خون کشیده نشوند.

 

 نهادهای جامعۀ مدنی و حقوقِ بشر در زونِ غربِ افغانستان، در تأمین و تطبیقِ این پیام، همکاریِ خویش را اعلام داشته و با صراحت اذعان می دارند، که اگر برای جبرانِ خساراتِ این عملِ خطرناک، گامهایی در راستای برنامه های احیای مادی و روانی برداشته نشود، شاهدِ ایجادِ ذهنیتِ مخالفتِ اجتماعی در برابرِ عملکردِ دولت و جامعۀ جهانی در افغانستان خواهیم بود.

به امیدِِ ثبات و امنیتِ دایمی در کشور

  شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر، نهادهای مدنیِ، روشنفکران و مدافعینِ حقوقِ بشرِ حوزۀ غرب

      

نشانی شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر..........................................................................................................................

کارتۀ سه، جادۀ مقابل لیســـــۀ حبیــــبیه، نرســـیده به ناحیۀ ششم شـــهرداری.

شماره های تماس: ۰۷۷۵۱۷۰۵۸۷، ۰۷۹۹۳۵۳۴۸۱، ۰۷۰۰۲۶۰۹۴۲.

وب سایت: www.cshrn.af

شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوقِ بشر، در اگستِ سالِ 2004 ، به مقصدِ تعمیم، ترویج وحمایت از حقوقِ بشر، استحکامِ جامعۀ مدنی، حاکمیتِ قانون و دموکراسی، ایجاد گردید. . . شبکۀ جامعۀ مدنی، برای هم آهنگی، ظرفیت پروری و تأثیرگذاری بر هنجارهای قانونی و پخشِ اطلاعات در زمینۀ حقوق بشر، در 20 ولایتِ افغانستان، فعالیت دارد.   


 

اجتماعی ـ تاريخی

صفحهء اول