© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

البوم عکسها

 

 

 

 

گزارشگر: رحيم غفوری

 

 

 

 

 

افتتاح مجتمع کورسهای  فرهنگی، هنری و تعليمی

 کلوب قلم افغانها در استکهلم

 

 

 

 

 

هفتهء قبل شمعی روشن شد که مدت هشت سال جايش در فعاليتهای کلتوری فرهنگی، افغانی خالی بود.

بله اين شمع ، ايجاد مجتمع کورسهای هنری ، فرهنگی ، تعليمی و اجتماعی کلوب قلم افغانها در استکهلم بود.

 

آری، يکشنبه 30 اکتوبر، راس ساعت 3 بعد از ظهر ، با اشتراک تعداد کثيری از والدين ، شاگردان و ديگر فرهنگيان افغان، اين مجتمع، افتتاح شد. شور و شوق حاکم بر محيط کورسها، هيجان انگيز بود. هرچند بدليل ماه مبارک رمضان، محدوديتی در زمان بوجود آمده بود، که بايستی قبل از افطار ، برنامه تمام میشد؛ اما  بازهم حضور هموطنان گسترده بود.

 

در هر گوشه معلمان کورسها و اعضای کلوب قلم، مشغول صحبت با والدين، يا جوانان بودند. راس ساعت 3 همه در داخل سالن بزرگ مجتمع، گردهم آمدند و دکتور همايون مروت به نمايندگی از کلوب قلم ، پس از عرض خوش آمد گويي به حضار، بر لزوم فعاليتهای از اين دست تأکيد ورزيده اشاره نمود که کلوب قلم همواره در اين راستا تلاش نموده تا در زمينهء رشد توانايی های هنری علمی و ادبی جوانان، خدماتی را عرضه نمايد که امکانيت امروز ، حاصل تلاش دو سالهء اعضای کلوب است که  فراهم آمده است.

 

او به معرفی کورسها  ومربيان  پرداخت. در اين دورهء اول ،هارون سيد حيدر، کورس های رياضيات و ساينس، همايون مروت، کورس تياتر، گويندگی و دکلماتوری، قدرت تلاش ،کورس موسيقی ( آموزش طبله، هارمونيه و رباب، عبدالرحيم غفوری کورس نقاشی و کورس خوشنويسی، را اداره می کنند. او شرح داد که هر دوره ء درسی به مدت سه ماه، و برنامه های درسی در روزهای شنبه ، يکشنبه و شام چهارشنبه برگزار خواهد بود.

 

پس از آن مربیان به سوالات حضار پيرامون کورسها پاسخ دادند. در جريان اين گفتگوها، پيشنهادات جديدی طرح شد که اعضای کلوب قلم وعده دادند تا شرايط عملی شدن آنها را فراهم نمايند. از جملهءآن پيشنهادات، کلاس شاهنامه خوانی برای بزرگسالان ادب دوست ، کورس زبان سويدنی برای پناهجويان افغان، کورس زبان انگليسی و کورس کامپيوتر بود.

 

والدين که بيشتر از همه هيجان زده و راضی به نظر ميرسيدند، از هر فرصتی استفاده نموده و از اعضای کلوب قلم و مربيان، سپاسگزاری مينمودند. پس از صحبت ها مربيان و گفتگوهای حضار، همه به اتفاق هم به بازديد کلاسهای درسی پرداختند و در جريان، معلمين مربوطه به شرح شرايط کورسها پرداخته به سوالات والدين و شاگردان پاسخ می دادند.

 

قرار بود مراسم افتتاح کورسها طی يک جشن بزرگی، برگزار گردد، اما به احترام ماه مبارک رمضان ، از برنامه های جنبی ، صرف نظر شده و صرفاً به افتتاح کورسها ، معرفی مربيان، و ثبت نام ها پرداخته شد.

 

ساعت 5 عصر ، بخاطرنزديک شدن زمان افطار، برنامه به پايان رسيد  و والدين وجوانان ، آهسته آهسته محل برگزاريی کورسها را ترک نمودند. جا دارد در اينجا ، از همت و همنوايی مرکز فرهنگی جوانان استکهلم، در اين راستا، به نيکويی ياد نماييم.

 

 

ناگفته نبايد گذاشت که تا اين دمی که ، گزارش برنامه نوشته شد، شرايط برگزاريی کورس سويدنی برای پناهجويان، و  کلاس شاهنامه خوانی، فراهم گرديده که از اين طريق ، به تمام سرورانی که پيشنهاد اين نشست را داده بودند و همچنان پناهجوان عزيز افغان ميرسانيم که ميتوانند از همين شنبه 5 نومبر، بعد از ساعت 2 بعد از ظهر ، به محل کورسها تشريف بياورند.