© Farda فـــــردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بنگاه نشراتی "شاهمامه"

 

 

 

بنگاه نشراتی "شاهمامه" از مارچ 2003 به فعاليت آغاز کرده  و در جنوری 2005 رسماً راجستر دولت هالند گرديد.

هدف اساسی اين نهاد فراهم سازی زمينۀ نشر آثار پژوهشگران، شاعران و نويسنده گان افغان در خارج از افغانستان ميباشد و در اين مدت توانسته است تعدادی از کتابهای انديشمندان عرصۀ فرهنگ کشور را با به چاپ برساند.

اين مرکز نشريۀ ويژۀ خود را زير نام "نهال" (فصلنامۀ برون مرزی کودکان و نوجوانان افغانستان – آموزشی و معلوماتی) را دارد که از دسمبر 2004 تا به حال سه شمارۀ به چاپ رسيده است و در داخل کشور هالند به شکل چاپ شده و در خارج از هالند از طريق انترنت در اختيار علاقمندانش قرار گرفته است. همچنان "شاهمامه" در ويراستاری و چاپ نشريات انجمن های پناهندۀ افغان در هالند نيز همکاری داشته است.

در اين اواخر "شاهمامه" گفتمان های انترنتی را به راه انداخته است که نخستين برنامۀ آن بتاريخ 18 جولای در رابطه به معرفی و بررسی کتاب "بررسی زنده گی و آثار فارسی غالب" نوشته بشير سخاورز بود و در اين برنامه تعدادی از شاعران، نويسنده گان و فرهنگيان افغان از گوشه های مختلف جهان اشتراک کرده بودند.

دومين گفتمان "شاهمامه" برنامۀ بزرگداشت از ليلا صراحت روشنی بود که به خاطر نخستين سالروز درگذشت اين بانوی فرهيختۀ شعر معاصر افغانستان به تاريخ 23 جولای داير شد. در اين گفتمان نيز تعداد زيادی از شاعران، نويسنده گان، پژوهشگران و فرهنگيان افغانستان از کشور های مختلف اشتراک کرده بودند و همچنان پيام های زيادی از صاحب نظران عرصۀ فرهنگ و دوستان ليلا صراحت روشنی برای اين برنامه رسيده بود. برنامه حدود 3 ساعت دوام يافت و روی سی دی نيز آماده شده است.

دست اندرکاران شاهمامه قسمتی از اين برنامه را در اختيار ما گذاشته اند که از طريق اين سايت به نشر ميسپاريم.

قرار است سلسلۀ اين برنامه ها دوام يابد و شما معلومات بيشتر را از صفحۀ نخست سايت "شاهمامه" بدست آوريد.

 

 

 

 

 


صفحهء  پيشتر

 

صفحهء اول