رحيم غفوری

 

گزارش

رحيم غفوری

 

هشت مارچ روز جهانی زن

 

کلوب قلم افغانها و کميته سويدن برای افغانستان، برنامهء مشترکی را روز سه شنبه هشتم مارچ در سالن کافيی آومبرا در مرکز استکهلم، برای تجليل از روز جهانی زن برگزار نمودند.

در اين برنامه بيش از صد نفر از خانم ها و آقايان و جمعی از جوانان محصل افغان در استکهلم و تعدادی از سويدنی های افغانستان دوست، اشتراک نمودند.

برنامه ساعت شش و سی دقيقه آغاز شد و  ناصر سکندری از کلوب افغانها و خانم کی کی از کميته سويدن برای افغانستان هر يک پيامهای کلوب قلم و کميته سويدن برای افغانستان بمناسبت روز جهانی زن را قرائت نمودند. يک گروه از دختران افغان ملبس به لباس ملی، به اجرای اتن پرداختند. اين قسمت برنامه که با همت فرهنگی متعهد، آقای انجنير صلاح الدين اورياخيل آماده شد بود، با استقبال گرم  و تحسين حضار مواجه شد. بعد از صرف غذای خوشمزهء افغانی که توسط خانم فرح سيغانی، تهيه شده بود، يک گروه از سالمندان سويدنی، به اجرای رقص های سنتی سويدنی پرداختند که با استقبال گرم حضار مواجه گرديدند.

پس از اجرای رقص سنتی سويدنی، خانم دکتور شريفه شريف نويسنده و ژورناليست افغان که به دعوت کلوب قلم، ازجمهوری چک در اين برنامه شرکت داشت، به سخنرانی پرداخت. ايشان به احترام مهمانان خارجی به انگليسی صحبت کردند. خانم شريف به نکات بسيار اساسی و ارزندهء در باره حقوق زن در افغانستان، وضع زنان افغان در سه دههء اخير اشاره نموده، مشکلات اجتماعی زنان را در دوره های مختلف بررسی نمودند.

پس از ختم سخنرانی،خانم شريف به سوال های مطرح شده پاسخ دادند و بعد از آن دو نفر از محصلان جوان افغان فريانه اصغری و ياسين احمدی قطعه شعر «چادر» از شاعر زن افغان بهار سعيد را به دری و سويدنی دکلمه نمودند.

شب سردی بود و تاريکی همه جا را فرا گرفته بود، اما هنوز دلها می تپيد و شور وحالی برای تداوم داشتند. که دو هنرمند جوان مجتبی محب و قيس محب  بر روی ستيژ آمدند و با اجرای آهنگهای شاد و زيبا، گرمای خاصی به محفل بخشيدند.  

جوانان با رقص و پايکوبی و بزرگان با کف زدن و حضور، هنرمندان را ياری و همنوايی می کردند و  تا ساعت ده شب اين فضای صميمانه ادامه داشت تااينکه دوباره مجريان برنامه ناصر سکندری و خانم کی کی، به جايگاه آمدند و پس ازتوزيع جوايزی که توسط موسسهء تجارتی «لاله» تهيه شده بود، به شرکت کنندگان در بخش بخت آزمايی ، با تشکر و سپاس از خانم دکتور شريفه شريف ، بخاطر حضور شان و از هنرمندان بخاطر هنرنمايی شان، با اهدای دسته گل ها، قدردانی نمودند.

 

البوم تصاوير اين برنامه

 

 

 

 


صفحهء مطالب و مقالات

 

صفحهء اول