تحت نظر داکتر صبور الله سیاه سنگ

 

Updated : 26 - Nov- 2009

 

       

 

بر پنجره، ماهتاب آویخته

چند تصویر
نخست از پدرم و سپس از زنده گی آموخته ام، به محنت و ذلت انسانهای سرزمینهای گونه گون به چشم  درد « همنوع
» ببینم و با دیدن و شنیدن غم انسان غمین هرگز نزدم نیندیشم، آیا او به مذهب، ملیت یا سیاستی وابسته است و اگر بلی به کدام؟
در این شب و روزها باز دیده گان
.............
                                                                                   نیلاب موج سلام  


       


                                    رقــاص روی دیوار
 
"رقاص روی دیوار" نام کتابی است که در این در اواخر توجه  زیادی را بخود جلب کرده است. نویسنده این اثر اندریا بوسفلد ژورنالیست متولد سال 1970 در بریتانیا
میباشد. اندریا کارمند نشریه "آفتاب" بود و پس از آن در بخش اخبار جهانی کار میکرد. او در سال 2005 به کابل رفت و در آنجا  کارش را با رادیو آزادی ادامه داد.
اندریا بوسفلد در اخیر.........................

                                                        نوشته و برگردان: فریبا آتش صادق
                                

 

 

 

 

 

 

                      اندوه

به باغ خـاطـره هامیـکشد خیـال تــرا
ز هـــــر گــذ ر به نـــگــاه ســــراغ مینـــگـــرم
بــه شـــوق دیـدن تـو دور هــا و هر چمــنی

ک
ه رفــته ای به رهـــی دل بـه داغ مینـــگرم
د مــیـده ای به ســـرودم به ریــشـه های تــنم
رسـیده ای چو بهـار و ســرور دیـــدهء مـــن
................................

                                                                                      فوزیه یلدا

 


          

 

            

 


                              گفت و شنود کوتاه با محترم عبدالروف پردیس

محترم عبدالروف پردیس فرزند مرحوم عبدالمجید یکی از شخصیت های فرهنگی وهنرمند سابقه دار تیاتر افغانستان میباشد.

پ
ردیس تحصیل ابتدایی خویش را درمکتب نمبرپنج واقع باغ عمومی شهرکابل تا صنف چهارم تعقیب نمود وصنف پنجم را درلیسه صنایع کابل آغازید. درصنف نهم مکتب صنایع بود که مریضی عاید ..............
                                                                                      ماریا دارو

 

 

 

 

 



                               بنوشيد!

نزديك ميشدي و کمی منسجم شدم
برخاستم، دوباره به تعظیم خم شدم
يك عمر شد كه در پي يكبار ديدنت
جاده به جاده از رد پايت قدم شدم
تنها تو چاره پرور تنهايي مني
با تو اگر غريب ترين كس شدم شدم
...................

                                                                     سهراب سیرت
 

 

 

       زنده یاد عبداللطیف پاکدل موسیقیدان کشور به جاودانگان پیوست

با تاسف اطلاع یافتیم که مرحوم عبداللطیف پاکدل آواز خوان، موزیسین و موسیقیدان کشور که سالیان درازی را در راه خدمت به موسیقی کشور در افغانستان و بعدها در
دوران مهاجرت در هندوستان و کانادا سپری کرده بود، اخیراٌ به عمر هشتاد و هشت سالگی در تاریخ 25 اکتبر سال 2009م در تورنتو وفات کرد و به تاریخ 27 اکتبر جنازه مرحومی در حالی.................
                                                                                   مریم محبوب

 

 

 

 



 


                              ســــــیمـای "فــردا" در آســــتانه سال نو

خـوبیهـا و خـوشـیهـای روزافـزون شمـا را باد دوسـتان گـرانمـایه!
بخش ادبی/ فــرهنگی "فــردا" میخـواهـد با دسـتاوردهـای
برازنده در خـدمـت خـوانندگان و بینندگان گـرانقـدر باشـد. آشکار اسـت که چنین آرزو به یاری پاسـداران کـوشـا و نسـتوه گسـتره فــرهنگ و کارمـایه هـای جـاری و تازه میتواند برآورده گـردد. این رسانه ...........
                                                                                                فــردا
 

 

 



 

 

                                          ننگ افغانی                                             
                                           بخش اول


(نامزادی لیلا)
سلطان احمد خان  سه پسر داشت که بزرگترین آن گل احمد خان اکنون فارغ التحصیل فاکولته ی ادبیات ،
 صاحب زن و دو دختر خوردسال چهارساله و دوساله بوده و بر علاوه ی وظیفه ی معلمی ،  پدرش را در مسایل قومی ، مواظبت از امور زمین داری ، سرپرستی و مراقبت  از دهقانان  کمک ..............
                                                                                         م.زردادی

 


       
       
 


                                  حاضر جوابی یک فن خاص ادبی
                                                 قسمت ۱۳

روزي چرچيل در اوج مبارزات انتخاباتي، مشغول سخنراني بود كه فردي با سر و وضعي ژوليده وارد سالن شد و در رديف اول نشست.

وي در اثناي سخنان چرچيل، مدام حرف او را با سوالات بي معني قطع مي كرد و باعث مي شد رشته ي كلام از دست سخنران خارج شود؛ اما چرچيل كه نمي خواست به كم تحملي و بی صبری.................
                                                                   پوهنمل محمود نظری


                      

           

 

 

 

                               دمینی نازونه

دګلو په ګلزار می بویو رنګین ګلونه
چه شرنګ شو د پا یزیبو دجا نا ن په قدمونه
په هر قدم کی د هغه ښکاره دمینی راز و
څرګنده ا و ښکا ره و په کی د مینی تړونونه
د خوښی په شرنګ ډوبه پاتی حیرانی هغه
شو راویښ له خوبه چرګ با نګ په اوازونه
.....................

                                                                 ظاهر حکیمی

                                                                               

                 

 

    

   


 


                              ماه زد ه گان

نه به اعجاز باوری داشتم
نه به جادو
اما تو خود نگاه کن اکنون
که چگونه و با چه نیرو
در شهرستان ها و روستاهای کوچک آن دیار
گمگشته ترین غزل را
...................

                                                               منصور سایل شبـآهنگ

 

 

 

 

 

 


                             گـنــج مـعــرفــت

کـاش مـیـبـودی بـــه نــزد مــا تــو ای گـنـج هـنــر
کـلـه هـا تـنـویــرمـیکــردی هــم از عـقـل وبـصـر

د
رب تـحـصیـل صفــا را بـنــد کـــرده عـنکـبــوت
مـرغ پــرواز هـنـربـشکـسـتــه گـشـتــه بــال وپــر
پــای تـعـلـیــم مـحـبــت هـســـت مـحـتــاج عـصــا
لـنـگ شــــد اســتــاد مــا شـاگــرد آمــد بـی خـبــر
.........................

                                                                                  ودود فضلی

 

 


                           

                                                                                                           
 

                                
 

 


                                 لکه ونه مـسـتقیم په خپل مکان ...
                                         (بخـش هـشــــتم)

 

دیوان عـبدالـرحمـان
یکـی از پرسشهـای دلچسپ چگـونگی سـامان یافتن دیوان عـبدالـرحمـان اسـت. آیا گزینه غزلهـا و رباعیهـا
را پس از مرگش گـرد آورده اند؟ اگـر آری، چه کس یا کسـانی؟ از کجا بدانیم که خـودش در سـازمـان بخشیدن آن نقش داشـته یا نداشـته اسـت؟ آیا غزلهـا هـمه اش هـمـین اند؟ آیا کاسـت و ...............
                                                                          صبورالله سـیاه سـنگ
 

 

 

 

 


                              امتداد خـاطره وخـاطرهء امتداد

به یادم هسـت چـون دیروز
به یادم هسـت چـون دیروز
که مـا در انتهـای رسـته آهـنگـران چیزی شبیه دخمـه هـای روزگارآلودگان را
خـانه میگـفتیم
همـان جا در ته سقفی
...........................

                                                              صبورالله سـیاه سـنگ

 

           

 

 

 

                                                  گل وگلوله

حمیدحسینی بالای بیست، جوان خوش سیما، مودب وخوش برخورد بود. شش ماهی در مزار شریف در یک محیط بودیم وشش ماهی در شبرغان در محیطی نزدیک تر. باهم زیاد تنیس بازی می کر دیم وشطرنج می زدیم. از شغلش راضی نبود ومرتب قصد می کرد راهی اروپا شود اما خانواده اش راضی نمی شدند جوان بیست وچند ساله شان را از خود شان ..........................
 
                                                                              شـــریف ســـعیدی  

 



                               تو

تو نیست هیچ گل
تو نیست هیچ شعر
زیباترین ترانه ی دنیا
تو نیست...
حتی اگر بنوازم ایلیز را
تو نیست...
.......................

                                                        جضرت وهریز
 

 


 

                              سرنوشت محتوم


نا گزیر از انتخاب اند
پشته های گنگ
از این گزینه های مکدٌر
پشت کارد .... یا
لبه تیز ؟
قوم بد ... یا
..................

                                                         محمد زرگرپور
 

      
 

 

 


                                    طنز های پیکار

طنز در لغت بمعنی مسخره کردن و طعنه زدن ودر اصطلاح ؛ شعر یا نثری است که در آن ضعف های اخلاقی ؛ فساد اجتما عی و یا اشتباهات بشر ؛ با شیوه تمسخر آمیز و اغلب غیر مستقیم بازگو شود.
نو یسنده گان درین مورد عقاید مختلفی دارند و جو نا تان سو یفت طنز پرداز انگلیسی میگوید( طنز آئینه ای است که در آن ؛ هر کس هر..............

                                                                                     نذ یر ظفر

   

 

 

 

 


 

 

                                      آیینه درشعر،وشعر،درآیینه

از نظر اهل ادب وفرهنگ،پوشیده نیست که واژهء «آیینه» ،هم در گفتگو های روزانه، ادبیات وهم در عرفان،معنا ها و کاربرد های متفاوت دارد.در معنای
عام،ظاهرا آیینه، قطعهء شیشه ای است که در پشت آن، ملمع میمالند تا نور را منعکس نماید و هر چیزی بتواند در آن،صورت خود را تما شا کند.در ادبیات ژور نالیزم هم جمله های داریم مانند:........
                                                                                دستگیر نایل

 

 

 





                   شهر من : کابل

شهر من، قافیه ی مثنویِ گریه ای ماست
مثل امواج نفس در تپش سینه ای ماست
شهر من، شعر و شعاریست ز روز و شب ما
آیه ی روشنی از سورۀ زخم و تب ما
شهر من، لخته ی خون در جگر فریادش
که به روزنامه ی هر سایه نشسته یادش
.......................

                                                                             سعادت پنجشیری

 


                  
 

 



                              دو بیتی ها

کجا درد مرا باشد طبیبی   
 دل تنها کجا دارد حبیبی
درین دنیا ی پهناور خدایا!  
نباشد جز الم ما را نصیبی
میان دام حیرانی اسیرم        
 نگویم من بصیر م تا اسیرم
..................

                                                                الحاج کریم پیکار

 

 

 

 

 

                  فغان

بیهوده نه من فغان برآرم
فریاد ، بر آسمان برآرم
ظلمت همه جا فرا گرفته
در قلّت ِ نور جان برآرم
بر ملّت ِ خویش زار گریم
از شرم عرق چسان برآرم
......................

                                                           سید همایون شاه (عالمی)

 

 

 

 

 

 

 

 

           ســــایت "زیر و بم": ویژه مـوســیقی افغانســـــتان   
                        

تازگیها سایت "زیر و بم" ویژه هنر موسیقی افغانستان به گردانندگی وحید قاسمی، آوازخوان و آهنگساز نامور کشور، و همکاری شمار فراوانی از هنرمندان و هنردوستان گشایش یافته است.
این سایت پربار که در نوع خویش گسترده ترین رسانه در راستای بازتاب جنبه های مختلف موسیقی شمرده میشود، از تاریخچه و پیشینه موسیقی ......................

                                                                                                 فـــردا

           

 

 

استفاده از مطالب و عکسهای ( فـردا) با ذکر نشانی مأخذ مانعی ندارد

 

This website is optimised with IE6+ and a screen resolution of 1024 X 768 or higher