Updated : 02 - June- 2008

 

              

 


   


                             اندکی از رمز و راز داستان سرایی فردوسی

شاهنامه استاد توس پیش از هرچه اثریست داستانی و فردوسی داستان سر است. وی بار بار در طلایۀ داستانها گوش زد کرده است که داستان می سراید ، نه دفتری در تاریخ یا منظومه یی در بیان پرسشهای فلسفی ، جامعه شناختی، پزشکی ، اسطورها و آیینهای پیشین، به گواهی این بیتها :.........

                                                                           داکتر اسدالله حبیب
                

 

 


                                          و مرســل اينگونه پرپر شـــد


به تاريخ 26 ماه مي سال جاري مصروف ورق زدن مجله شپيگل آلمان بودم که عنوان "ملکيت مرد" توجه ام را جلب کرد. پايينتر از آن با جملات درشت چنين نگاشته شده بود:

شانزده سال داشت و ميخواست مانند همه دختران ديگر در آلمان زندگي کند. با اين کار ليدا به اصطلاح افتخار خانواده
.
..........................

                                                                                 فریبا آتش صادق
 

 

                            صدای شیشه وسنگ

دراین سودا نمی دانم کجایش غیر نیرنگ است؟
که دست زاهد وساقی پی آمیزش رنگ است
نه مضمونی که دل جوشد نه درگاهی به نالیدن
دراین ماتم سرا دایم صدای شیشه وسنگ است
سخن بی محتوا، فریادها خالی تراز خالی
خروشِ زندگی بی حاصل و آینده بی رنگ است
.........

                                                                               راحله یار

 

 

 



                             یک قصه از معصومه، چند قصه از عذرا


عذرا بخند گرچه تبسم ندیده ای
معصومه را به فصل تهاجم ندیده ای؟
او را که روسریی به همرنگ عشق داشت
در ازدحام نفرت مردم ندیده ای؟
عذرا دلم گرفت، ولی عاقبت بگو
او را برای دفعه ی چندم ندیده ای ؟
.........

                                                                      جاوید فرهاد

 

 

 


 


                             طنزهای سیاسی -اجتماعی در ادبیات گذشته


طنز سياسی - اجتماعی رسالت بس عظيم در عرصه روشنگری داشته و يکی از وسايل بارز وژانر قوی ژورناليستيک است که نه تنها کاستی ها ومعايب اجتماعی را برجسته ومورد انتقاد شديد، کوبنده و ظريفانه قرار ميدهد، بلکه راههای بيرون رفت از وضع ناهنجار را حتی الامکان.......


                                                                         پوهنمل محمودنظری
 

 

 

 


                     
                آز

گودال کني بود چمن ما گرفت
گودال همي کند وهمينگون برفت
روز و شبان کرد يکي تا کند گودالکي
پا نهند آدمي و غرق کند جانکي
روزکي از روز چند، بهرسوالي شدم
مردک پرآزرا حال واحوالي شدم
چاه فراوان ببار رفت زدستش آمار
.........

                                                                      سروده يي از : مــآع
 

 

 

           

                                   

                            غــــــزل

بيا که ياد تو امشب، به دل سـرود منست
تمـام خاطـره هـاي تو، تار و پـــود منست
نــدارم از غـــم دوري، تـوان وصـــف تـرا
ضعيف و در خور افسردگي، وجود منست
شکسته مـــوج صدايم، به غـربت هســـتي
به انزواي تب درد و غــم، حــدود منست
........

                                                                              نعمت الله ترکاني
 

 

 

 


                                             سیلوییا پلات
                                           
1963-1932 

پلات یکی از مهمترین چامه سرایان پس از جنگ دوم جهانی است که به دنبال خود کشی اش در1963 به گونه ای چشمگیر مورد توجه قرار گرفت. "آریل"، گزینۀ شگفت انگیزترین سروده های اوست که پس از مرگش
انتشار یافت و در پدید آوری محبوبیتش در غرب کاری افتاد. پلات با بکار بردن استعاره های برجسته و درخشان ..........  
                                                       
  برگردان: رامین بهارابی                 

 

 

 

 

 

 

 

                           آفـتـاب عامیان

ای خـــوش آنــکــــو هــمــرکـاب عـامـیـان
هــمـــشــــریــک انـــقـــــــــــلاب عـامـیـان
بــــزم دوران پـــــرز ســـــــــــــاز ارتــقـــا
مـــن شـــنــــیـــــدم از ربــــــــاب عـامـیـان

ق
ـلــب تــــارشــــــــام خـــاصـان پــاره شــد
از طـلـــــــــــــوع آفــتـــــــــــــاب عـامـیـان

.
...........
                                                  
                                   تمیم مصلح

 


              

 

 

 

                    كبوتر در خانۀ خود تخم مي ماند يا در لانه ي زاغ؟

دوست عزیزی از من هیچمدان چند نکتۀ مبهم را پرسان کرده بود که به خواست خدا و به پشتیبانی آنچه همگی ما از زبان مادری خویش می دانیم به ترتیب پاسخ خواهم داد شاید که قبول افتد و هم در نظر آید.

ی
ک- افزودن (ی) بعد از کلماتی مثل " خانه ، مسأله ، آیینه و امثال آن برای چیست؟ آیا همزه درست است یا (ی) و یا هردو نادرست و یا اختیاری؟ و پس منظر زبانی
.........................
                                                                        
  محمد امین زواری

                      

           

 

 

                           سفری در سرخ


داستان کوتاه در ردیف زیباترین و گویاترین انواع ادبی قرار دارد. این ژانر در پویه آمد وشد زمانه ها در مغربزمین به تدریج راه کمال پیمود وبه قوام رسید. داستان کوتاه به معنای معاصرش از دستاورد های طبقه بورژوازیست. بعداز
پدیدشدن نهضت های رنسانس ورفورم در اروپا که مولود سیر تحول عقلانیت یونانی و روم و مسحییت بود ادبیات نیز
.
..................
                                                                                         فردا

 

                                                                               

                 

 

    

   

 

                                
 

 

 

           


                     
       مرثیه

صبح شد آواز ده خورشید را ، قرآن بخوان
باز گو در زیر لب یا ربنا قرآن بخوان
در صدای خوانش هر واژه روشن میشویم
با چراغ آن صدای آشنا ، قرآن بخوان
شاخه هایروشن اکاسی و گنجشک ها
صبح ها در آرزویت همصدا: قرآن بخوان
..........

                                                    حميــــرا نکهت دستگيرزاده
 


               

 

           

                             چکامه يي براي هــــزاردستان
                                      John Keats
 

دلم درد ميکشد
و کرختي خواب آوري روانم را مي آزارد
انگار شوکران را سرکشيده بودم
يا ته مانده افيوني را در خود فروداده باشم
دمي گذشت و آرام آرام در اقيانوس فراموشي جاودانه ته نشين شدم...........

.                              برگـردان: صبورالله ســـياه سنگ

 

 

 

 


                           
 چـــوری کـه تـرا مـــی چَپَـند

... که سپتمبر طلابی را به تالاب ریخت ، چَپن پوشید
که سپتمبر پکول ها را به گنداب بُرد و گزمه گندهار افروخت
که سپتمبر سر از گوپیچه بیرون کرد
که سپتمبر عمامه غرقه در خون کرد
که سپتمبر
............

                                                     محمـــــد شـــــــاه فـرهــــود
 

 

 

 



                          مـدار کـاذب

تاریخ من!
این قامت بلنـد و سـتبـــــر زمانه ام
درآزمـون یکـشـب نازای سرنوشـت
بار دگـر چو صاعـقه تکرار میشـود
هـویت شکسـته گان منبـرتسـلیم
.............

                                   دپلـوم انجنـیر خلیـل روًوفـی
 

 

 

 

 

 



                      
       پروین پژواک از دیگر کرانه

نام : پروین پژواک
سال و محل تولد : زمستان 1345 ، شهر کابل
تحصیلات ابتدایی و ثانوی: لیسۀ ملالی، شهر کابل
تحصیلات عالی : انیستیتوت طب ابو علی سینای بلخی،
آثار چاپ شده :
1. مجموعۀ طرحهای شعری « دریا در شبنم »، پشاور،
......

                                                                               نیلاب موج سلام
 


                          

 

 


                             مادر ! سلام بتو


هر روشنی طلیعه انوار مادر است
هر بوی گل نمو نه گلزار مادر است
آنجا که قد سیان وفا سجده میکنند
آن سجده گاه؛ قلب وفا دار مادر است
مو جودی را که خا لق و مخلوق مورد ستایش قرارداده ؛ تنها مادر است که هیچ مو جودی عزیز تر؛ مهر با نتر ؛ و
.........

                                                       نذ یر ظفر
 

 

 

 

 

 

                                    نخستین کتاب الکترونیکی ( سالار عزیزپور)

(روایتی از ما در حدیث ِ دیگران ) به همت و کوشش منیژه نا دری به صورت کتاب الکترونیکی در آمد .
این اثر در برگیرندۀ معرفی ، نقد ونظرهایی است که از سوی شماری از نویسنده گانی چون : رهنورد زریاب ، پرخاش احمدی، صبور الله سیاهسنگ، خلیل الله ...
.......

                                                                                نهاد شاهمامه
                                                                           

 

 

 


                 صبح بهار

به مهربانی صبح بهار، تحسین است
ز بسکه صاف وشفاف وزلال وبی کین است
نشاط مهرو مه و اختران چغانه زند
دران ضیافت گلشن که سبزو رنگین است
سرود بزم سحر، ناله های قمری و سار
چه گرم و ولوله آمیزو پر ز تمکین است
............

                                                         (سعادت پنجشیری)
 

             

                 

    

 

 

 

                                           عشـــــق و جــنون

درپرتوعشق جهان منوراست.هرکه عاشق نيست زنده است ولي اززندگي چيزي حاصل نداردوهرگزازمزاياي آن برخوردار نخواهدشد.
عشق مانند گرماي آفتابست بالاي شانه هاي نمناک زمين،زميني که دانه ها دردرون آن آهسته آهسته هستي ايشانرابه يغماي نيستي ميدهندوگرماي آن آفتاب هستي

.
........................
                                    
                 نويســـنده: م.آ.ع


                                   

 

 

 

 

 

                                      فضل محمد فضلی
                              هنرمند تیاتر ،رادیو تلویزیون وسینما

 

                                                           
دوستان گرامی شما را به مطالعه زندگی هنرمند شناخته شده سر زمین عزیز ما افغانستان فرا میخوانم.
او در سر زمین شاداب وسر سبز کندهار متولد گردید و پدرش عبدالصمد آخند زاده او را فضل محمد نام نهاد.

وی دوره طفولیت خود را در محل زادگاهش پسری کرد ودر لیسه احمد شاه بابا کندهار برای کسب تحصیل شامل
.
..................
                                                                     نوشته :ماریا دارو

 

 


 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

استفاده از مطالب و عکسهای ( فـردا) با ذکر نشانی مأخذ مانعی ندارد

 

This website is optimised with IE6+ and a screen resolution of 1024 X 768 or higher